וניברסיטה ווירטואלית – שעור 27 – Displacement

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 27   Displacement  – א'

      דברנו על ההכרה הנזילה וכל האפשרויות שהיא מאפשרת. עתה רצונינו להתיחס למושג ההעתק או    Displacementשהיא מאפשרת. למען לא נשאר בתחום מופשט, עלינו להביא דוגמאות מקורות האדם, ההיסטוריה. מאחר שהשואה היא בסיס הקיום הישראלי, עלינו להביא דוגמה איך היא התאפשרה. הזכרנו כבר שההשקפה הגרמנית שתחילתה ברפורמציה של לותר עוצבה על ידו כהשקפה אורגנית, נעדרת 'רצון חופשי', בשליטת השטן. ברור שהשקפה כזו היא קוטבית להשקפה או הפילוסופיה הלשונית שאנו מוצאים בתנ"ך.

       תוצאות השקפה זו של לותר לא היו מידיות, למרות שהוא כתב כבר ספרי סטנה נגד היהודים שאנשי הרייך השתמשו בהם. היהודים לא הבינו את המהפך המחשבתי של לותר, ויחסו לו זכות כיוון שהוא תרגם את התנ"ך לגרמנית. רק היינה שאותו כבר הזכרנו, הבין את המחשבה הגרמנית ואת הסכנות שבה. מאחר שגרמניה אחרי הרפורמציה נשארה מפורדת לנסיכויות, היא היתה משותקת מבחינה פוליטית עד למאה ה-19, כאשר היא אוחדה על ידי ביסמרק, בהשפעת מדינות מערביות אחרות.

     אבל האיחוד עדיין לא מסביר את תקומת הרייך השלישי. אנשים, ביחוד יהודים לא שמו לב לכך שגיתה יצר אלוהות חדשה, את מפיסטו, ואת פאוסט כנציגו עלי אדמה. גיתה רק המחיז את תיאולוגית לותר ויצר דמות, את פאוסט, שתחילתו כבר בזמן הרפורמציה, אבל דמות זו היתה צריכה להתממש בדרמה, שאותה יצר גיתה. בהמשך דמות זו, מיתוס זה, של אדם מורד כמו פאוסט השתלט על גרמניה.

      נשאלת השאלה מה קשר לפאוסט ול-Displacement ? ובכן הערכים שפאוסט ייצג כנציגו של מפיסטו היו קוטביים להשקפה היהודית המסורתית הכלולה בתנ"ך. כמובן שהשקפה זו נגדה את רצונותיו של הגיבור פאוסט, שהתגלם ברייך השלישי. מאחר שהרייך השלישי שאף לכיבוש העולם, הוא היה צריך קודם לחסל את המתנגד הרעיוני למעשיו. כך הפכו הגרמנים את היהודים ל'אויב קוסמי', הם העתיקו את כל הכשלונות, את כל האשמות עליהם. נעשו בטוחים שאם ישמידו אותם יצליחו בדרכם. זוהי הסיבה שהם המשיכו בהשמדת היהודים בהאמינם למיתוס שיצרו, שעם חיסול היהודים באמת יזכו בשלטון עולמי.

      הדוגמה הזו של האשמת היהודים, העתקת כל האשמות עליהן, היא דוגמה קיצונית. אבל האדם מקדמת דנא מעתיק את האשמות על הזולת. את הדברים האלו אנו מוצאים כבר אצל גיבוריו הבדיוניים של הומרוס. בהקשר התנ"כי האדם נושא באחריות מעשיו, מקרה קין. אבל אלו שלא קבלו את השפה ככלי יצירה, גם לא רוצים לשאת באשמה, מעתיקים אותה תמיד על הזולת.

       אנחנו לא צריכים להתעלם מהדגם של העזאזל שהיו מעתיקים עליו את כל האשמות. כן אין להתעלם ממה שישעיה ב' אומר על 'עבד ה' הנושא את האשמות, דגם שהנוצרים השתמשו בו בהמשך בטענה שישוע הוקרב כעבד ה' הנושא את האשמות, למען לגאל את האנושות.

     בדרך כלל מעתיקים את האשמה על זולת חלש יותר שאותו אפשר לחסל. כך קין אינו מאשים את אלהים שהעדיף את הבל עליו, כיוון שאת אלהים הוא לא יכול לחסל, אבל את אחיו הבל הוא יכול לרצח. הגרמנים הפכו את היהודים ל'אויב קוסמי', יהודים שלא היה להם כח ממשי. בשעור הבא נמשיך על נושא זה, איך האדם באין אונות שלו, מול חוקי הקיום מחפש תמיד אשמים.

        על נושאים אלו אפשר לקרא בספרי: 'אויב קוסמי', 'אושוויץ כממלכת פאוסט', 'השורשים התיאולוגיים של הרייך השלישי', 'קוסמולוגיה ושפה', 'בראשית היה הדבר – האומנם?', 'האדם בורא את עולמו'.     

 

 

                                                                                     

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • *  On 18 באפריל 2008 at 18:23

    אנשים עלו הנה ונלחמו כאן על קום המדינה לפני השואה

    בריטניה שחררה מעולה מדינות רבות לאחר תום המלחמה.

    מתי היתה הצהרת בלפור?

    מי שהגיע אחרי השואה סבור שההיסטוריה מתחילה איתו.

  • רבקה  On 19 באפריל 2008 at 17:44

    לישראל, הצהרת בלפור היתה בשנת 1917 , אבל הישוב היה קטן מאד עד להכרזת המדינה בשנת 1948, רק עם העליות הגדולות למעשה אפשר היה לדבר על התהוות המדינה. לכן אם העולים חשבו שאתם החלה המדינה, הם לא טעו לגמרי. רבקה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: