אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 28 – Displcement ב'

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 28 –  Displacement – ב'

      בשעור הקודם בהקשר למושג 'העתק', הבאנו את הדוגמה של אנשי הרייך השלישי, שהפכו את היהודים ל'אויב קוסמי', העתיקו עליהם את כל האשמות, ולאחר שהחלו להאמין לשקרים של עצמם, נעשו בטוחים שאם ישמידו את היהודים 'האויב הקוסמי', ישיגו את מבוקשם, שלטון עולמי. אבל את הדוגמה הזו הבאנו רק כיוון שהיא קרובה לליבנו.

      מקור 'ההעתק', הטלת אשמה על הזולת הוא באי נחת האדם ממצבו הקיומי. הזכרנו כבר פעמים אחדות שהאדם אינו משלים עם חוקי הקיום, אינו משלים עם המוות, עם שרירותיות בחייו. ברור שהאדם נוכח לדעת שהוא לא יכול לחוקי הקיום, לכן הוא מחפש קורבן שעליו יטיל את אי שביעות רצונו, תסכוליו.

      אבל השפה, 'הנחש', שהוא הפן האשליתי שלה מאפשר לאדם לקסום לעצמו אשליות שאפשר לשנות את סדרי הקיום. כך רקמו השליחים פאול ויוחנן אמונות שאפשר לשנות סדרי עולם. אבל היה עוד יהודי מתוחכם, מרכס, שבדומה לקודמיו, פאול ויוחנן, חשב שאפשר לשנות סדרי עולם. מרכס קסם אידיאולוגיה שונה מקודמיו, חשב שההיסטוריה מוליכה לקראת השתנות סדרי עולם, רק צריך לסייע לה באמצעות מהפכה, מעשים אנושיים, למען תמלא את היעוד הזה.

      בשני המקרים סדרי עולם לא השתנו, לכן היה צורך למצא אשמים שבגינם הדברים לא התממשו. על אלו שנבחרו כאשמים הועתקו כל האשמות, המאמינים באידיאולוגיה הגואלת סברו שאם ישמידו את האשמים, הגאולה תתגשם.

     בנצרות הקאתולית קם מוסד האינקויזיציה שחיפש אשמים שעליהם היה קל להעתיק את האשמות שבגינן הגאולה לא התגשמה. הכנסיה הקאתולית השמידה קבוצות שלמות של כיתות מיניות, כמו הוולדזים ואחרים. אבל היא גם העלתה יהודים רבים על המוקד ככופרים בעיקר, שבגינם הגאולה לא מתגשמת. בכלל להאשים את היהודים היה קל, כיוון שהם לא אימצו את בשורת ישוע. גם כאשר לא העלו את היהודים על המוקד השפילו אותם בהשפלות רבות על סירוב זה להכיר בישוע כמושיעה.

      אבל הדבר המענין ביותר, מחוץ למעשי הרייך השלישי נגד היהודים, הוא השמדת כופרים בעקרונות המרכסיזם, במאה ה-20 . אולי בהקשר זה כדאי לנו להביא את דבריה של נדז'דה מנדלשטם, אשת המשורר מנדלשטם, שחוסל בגולג. היא כתבה שני ספרים חשובים ביותר על המהפכה המרכסיסטית. לענינינו נעסוק בספרה 'תקוה באין תקוה'. בספר זה היא מספרת שאחרי המהפכה ברוסיה באמת האמינו שימי משיח הגיעו, האמינו שההיסטוריה מצעידה את העולם למלכות שמים.

     דבריה של נדז'דה חשובים לגבי עדותה למה הצליח הרודן סטלין במעשיו. היא מספרת שכאשר אסרו מישהו, האחרים שעדיין לא נאסרו האמינו שהוא באמת אשם, רק כאשר הם בעצמם נעצרו נוכחו לדעת שטעו.

     ובכן, מדוע היה המשטר הסובייטי זקוק לגולג? שוב אותה תופעה, כמו במקרה הנצרות. מרכס הבטיח מלכות שמים, והבטחתו לא התגשמה. היה צורך באשמים שבגינם הגאולה לא התגשמה. ובכן, מצאו אשמים, שעליהם העתיקו את כל האשמות שבגינם הגאולה לא התגשמה. וראה פלא, האשמים אפילו הודו באשמות שהוטלו עליהם.

      מדברים אחרונים אלו אנו רואים עד כמה ההכרה האנושית היא נזילה. אם השליטים מעתיקים אשמות על הקורבנות, אלו מפנימים את זה ומודים באשמה. ראינו איך יהודים שהעתיקו עליהם תכונות לא להם, הפנימו את זה וכך נוצרה השנאה היהודית העצמית.

     היום נוצר מושג 'סינדרום שטוקהולם', לפיו קורבנות מזדהים עם  שוביהם, מעניהם.

קשה להכרה הנזילה לעמוד נגד האשמות שהשליטים בה מעתיקים אותן עליה.

      על נושאים אלו אפשר לקרא בספרי: 'קוסמולוגיה ושפה', 'בראשית היה הדבר – האומנם?', 'האדם בורא את עולמו'.

 

 

 

 

 

 

 

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • חני  On 20 באפריל 2008 at 21:35

    שמת לב שהרשימה שלך ב"חמש רשימות אחרונות" לא מעודכנת? זה חבל, כי זה מקשה על המעקב אחרי הרשימות האחרונות שפרסמת. ובהזדמנות הזאת: חג שמח!

  • רבקה  On 21 באפריל 2008 at 8:33

    לחני, אני לא מבינה למה את מתכוונת שהן לא מעודכנות. אולי תפרטי. רבקה

  • דוד  On 21 באפריל 2008 at 14:39

    כתבת: "הזכרנו כבר פעמים אחדות שהאדם אינו משלים עם חוקי הקיום, אינו משלים עם המוות, עם שרירותיות בחייו. ברור שהאדם נוכח לדעת שהוא לא יכול לחוקי הקיום, לכן הוא מחפש קורבן שעליו יטיל את אי שביעות רצונו, תסכוליו". אני לא ממש מצליח להבין מאיפה הכללה הזאת. אני כאדם משלים עם המוות ועם העובדה שהחיים הם שרירותיים. גם ישעיהו ליבוביץ', וודי אלן, ירמיהו יובל וז'אק דרידה הסכימו. אולי זה פשוט מה שאת חושבת?

  • חני  On 21 באפריל 2008 at 23:46

    מתחת לתמונה שלך יש כותרת: חמש רשימות אחרונות. מתחתן אמורה להיות רשימה של חמש הרשימות האחרונות שפרסמת, והשיעור האחרון שמופיע שם הוא שיעור מספר 8 בזמן שאת כבר בשיעור 28.

  • רבקה  On 22 באפריל 2008 at 8:10

    לדוד, אני לא מדברת אל אלו שמשלימים עם המוות. גם אני משלימה אתו, גם פילוסופית התנ"ך השלימה עם עולם נגלה בלבד. אבל עובדה היא שהנצרות כולה הסתבססה על רצון לשינוי סדרי עולם, שבהם יגורש המוות. אפילו יהודים מאוחרים האמינו בעולם חלופי, עולם הבא, ראינו שאפילו סוקראטס האמין בעולם חלופי ששם שולטים אלים טובים יותר.רבקה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: