אוניברסיטה ווירטואלית- שעור 29 – טכסים

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 29 – טכסים

     בשעורים הקודמים דיברנו על רצונם של בני אדם לשנות סדרי עולם. הדגשנו שעד היום כל השאיפות האפוקליפטיות לא התגשמו, האדם עד היום הזה לא יכול לחוקי הקיום. מה שקורה במציאות, כאשר בני אדם נוכחים לדעת שהציפיות לשינוי סדרי עולם לא התגשמו, הם ממציאים טכסים שבהם הם יוצרים מציאות ווירטואלית שבה הציפיות כביכול מתגשמות.

      אנחנו נמצאים בזמן פסח שהטכס העיקרי בו הוא 'סדר פסח', דרמה על יציאת מצרים. יהודים במשך אלפים שנה של גלותם היו מעלים את דרמת יציאת מצרים כטכס, שנתן להם הרגשה כאילו הם יצאו ממצרים, הם השתחררו מעבדות, כך זה נאמר בהגדה, בעוד שבמציאות הם נשארו בגלות משועבדים.

     טכס סדר פסח יכול ללמד אותנו על טכסים בכלל. יהודים שלא יכלו להשתחרר, לא יכלו להיגאל הסתפקו באפשרויות ווירטואליות של גאולה.

     משה וודאי לא התכוון או לא הסתפק בגאולה ווירטואלית, בלי ספק שהוא יכול היה לספק טכס כזה לעברים המשועבדים במצרים. אבל למשה היתה השקפה קיומית לפיה האדם מסוגל לשנות את תנאי חייו, יכול לאמץ השקפה קיומית, יכול להתכונן, אם לא מיד, אזי בהמשך, בכיבוש טריטוריה המאפשרת חיים חופשיים.

     מקרה הציפיות האפוקליפטיות של ראשית הנצרות, שהשליח, פאול ויוחנן היטיפו להן היתה שונה, מהציפיות של יהודים בגולה לזכות בגאולה, אם לא ממשית אזי לפחות בצורה ווירטואלית על-ידי טכס. הציפיות של יהודים יכלו להתגשם, כפי שהתגשמו בזמן יציאת מצריים, כיוון שהם היו ציפיות קיומיות. אבל לא כך עם הרצונות האפוקליפטיות של  פאול ויוחנן, שרצו שינוי סדרי עולם, אלו לא יכלו להתגשם.

       מאחר שבהמשך, כאשר הנוצרים נוכחו לדעת שהבשורה לא התגשמה, הם יצרו את טכס המיסה. לפי טכס זה המאמינים אכלו לחם סמלי, שהפך לבשרו של ישוע, שתו יין סמלי שהפך לדמו של ישוע, בצורה כזו הם נצלבו יחד אתו, ונגאלו יחד עם מושיעם. טכס זה הומצא על-ידי הכנסיה הקאתולית, הוא לא שימש יותר באותה צורה את הלותרנים והקלוויניסטים, אלו ואלו בצורות שונות דבקו במציאות קיומית.

      כל הרפורמציה של לותר קרתה כיוון שהוא נוכח לדעת שהכנסיה הקאתולית שליטה על המאמינים הנוצריים באמצעות טכסים ווירטואליים.

       אנחנו רואים שהשפה יכולה ליצור לא רק עולמות חלופיים ווירטואליים אחרי המוות, היא יכולה גם ליצור טכסים היוצרים מציאויות ווירטואליות בעולם הנגלה. מתולדות היהודים בגולה, אנחנו נוכחים לדעת שהם הסתפקו בגאולה ווירטואלית שאותה המחיזו בסדר פסח, כך הנוצרים הקאתולים הסתפקו בגאולה ווירטואלית שהטכס המיסה סיפק להם. אמנם אנחנו יודעים שבימי הבינים היו הרבה תסיסות  בעולם הנוצרי שרצו בגשום הציפיות האפוקליפטיות. גם אצל היהודים בגולה קמו משיחי שקר שהבטיחו גשום הגאולה.

     לותר המאוכזב שהבשורה לא התגשמה, הסיק שבינתים השטן שליט, עד אחרית הימים כאשר הוא ינוצח על-ידי ישוע. בינתים הוא הבטיח למאמינים וחסידיו, גאולת נשמתם בלבד, לגוף הוא הותיר עולם כוחני של השטן שהתגשם ברייך השלישי. השניות הזו של לותר, גאולה לנשמת המאמין, שעבוד הגוף לשלטון הכח של השטן, יצר במחשבה הגרמנית את ה'פנימיות', המפורסמת שלהם. אפילו נשמתו של פאוסט בסוף נגאלת על-ידי הנשים המיטיבות.

     קלווין יצר עולם יותר קיומי שעליו השליט את ההשגחה. למרות זה, העולם הנוצרי לא וויתר עד היום על ציפיות, שהשליח פאול הבטיח, הופעה מחודשת של ישוע שישלים את הגאולה.

     אנחנו דנים כאן בשפה אשר מספקת לאדם אשליות, כאשר היא לא יכולה לחוקי הקיום, מאפשרת לו ליצור לעצמו עולמות ווירטואליים באמצעות טכסים. אזהרותיו של בעל משל עץ הדעת מפני ה'נחש', המספק את האשליות, לא הועילו.    

    הטכסים המיצרים קיומים ווירטואליים אשליתיים, מרגיעים את האדם שאינו מרוצה מקיומו המוגבל בעולם הנגלה, האדם לא מוכן לקבל את אזהרותיו של בעל משל 'עץ הדעת'.

        על נושאים אלו אפשר לקרא בספרי: 'קוסמולוגיה ושפה', 'בראשית היה הדבר – האומנם?', 'האדם יוצר את עולמו'.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: