אוניברסיטה וורטואלית – שעור 30 – סמלים

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 30 – סמלים

     האם אנשים חשבו על התופעה המופלאה הזו שהשפה מאפשרת לסמל מדינה שלמה בסמל של 'דגל'. חיילים היוצאים לקרב מגנים על הדגל בחרוף נפש. ילדים בארה"ב מתחיבים בנאמנות למדינתם בנוכחות דגל. אבל אפשר להגיד שכל מלה כמעט מסמלת ישות גדולת ממדים, כמו המלה 'שמים', את הרקיע האין-סופי, המלה 'ים', את האוקינוסים האין סופיים. אבל המלים שהם סמלים אינם זהים לסמלים המסמלים ישויות מקודשות, אידיאולוגיות מקודשות.

      ברור שמלים וסמלים אינם המציאות שהם מסמלים. אבל מלים וסמלים מאפשרים לאדם ליצור עולם ווירטואלי סמלי המחליף את המציאות, כמו שטרות המחליפים כסף, נכסים ממשיים. קל יותר לאדם בסמלים של רכוש מאשר סחר ברכוש עצמו. במקום  barter , סחר בחליפין של דברים מוחשיים, הרבה יותר קל לאדם לסחור בתחליפים סמליים של הרכוש. הכסף כאמצעי חליפין נוצר למען להקל על הסחר.

      אצל מרכס בספרו המונומנטלי ה'קפיטאל', יוצא בשצף קצף נגד הכסף, רואה בו את החטא הקדמון. למרכס שהיתה לו השקפה אורגנית סלד מהחלפת דברים מוחשיים בסמלים. אפשר היה להגיד על מרכס שהתנגד לשפה, כפי שהתנגד לו גיתה, אבל מרכס לא יצא נגד השפה, הוא בסך הכל סלד מהסמלים שהיא יצרה.

      בצורה פרדוקסלית פול-פוט העריץ של קמבודיה, שהשמיד שליש מתושבי מדינתו, התפאר בכך שהוא ביטל את ה'כסף', האמצעי המושמץ על-ידי מרכס. ברור שזה לא מנע את האכזריות והשחיתות שלו.

      לעתים קרובות אנשים ממקדים בסמל מסוים את כל העוולות האנושיות, כך עשה מרכס, זה לא מנע שחיתות בברית המועצות, אכזריות. השליח פאול מיקד את כל הרע ב'הלכה' היהודית, בחוקים, רצה לבטל אותם, הוא לא קידם את מלכות שמים על-ידי כך.

      בעל הסמכויות המשתמש בהן לניצול האחרים אינו פחות מושחת מאשר בעל הכסף, בעל הרכוש המשתמש בו לניצול האחרים. לכן ברית המועצות שביטלה כביכול את הקאפיטאליזם לא נעשתה יותר מדינה שויונית, מתוקנת יותר.

      לא הסמלים אשמים בשחיתות אנושית, הדחפים הביאולוגיים, הרצון של יחיד לשלט באחר, להתעלות עליו, אלו גורמים לשחיתות. ברור שהשפה יכולה להעצים את הדחפים הביאולוגיים, היא יכולה גם ליצור סכנות מדומות, ליצור אויבים מדומים, כפי שהגרמנים ברייך השלישי הפכו את היהודים שהיו מיעוט, שלא היה להם כח ממשי, ל'אויב קוסמי'. אבל עמים לא מתוחכמים יכולים אף הם להשמיד עמים אחרים כתוצאה של פחד קמאי. גם החיות פוחדות, אבל האדם יכול להעצים את הפחד הזה לממדים הרסניים.

     כן, הסמלים פרי השפה, מועילים לאדם לטוב ולרע. האדם באמצעות הסמלים יכול לקלט את העולם החיצון ביתר קלות, הוא יכול להרגיש שהוא שליט על הקיום באמצעות סמליו. ברור שהרגשת שליטה זו היא מוגזמת, כיוון שהאדם בסופו של דבר אינו יכול לחוקי הקיום, אינו יכול לשנות אותם, הוא רק יכול באמצעות הסמלים, המלים ליצור לעצמו עולם משופר.

       מאחר שבשעור זה לא נוכל לכלול את כל היכולות שהשפה מעניקה לאדם, עלינו כאן להצטמצם בסמלים הפלאיים כמו 'הצלב' הנוצרי, שהוא למעשה ממסגר בתוכו את כל האמונה של דת זו. כפי שחיילים בקרב נושאים את הדגל המסמל את מדינתם, הצלב אף הוא שימש את המאמינים כמעין דגל, שהם נשאו אתם ביציאתם לקרב. הסמל המוחשי הזה ה'צלב' מסגר בתוכו לא טריטוריה, לא דבר מוחשי, אל תורה רוחנית, או תורה לשונית נעלמת.   

        על נושאים אלו אפשר לקרא בספרי: 'קוסמולוגיה ושפה', 'בראשית היה הדבר – האומנם?', 'האדם בורא עולמו'.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ערן  On 24 באפריל 2008 at 9:13

    מעולם לא נתקלתי במאמרים כל כך שטחיים, כוללניים, מהותניים ונטולי שמץ הפניות ביבליוגרפיות. אפילו כעבודה סמינריונית באוניברסיטה זה לא היה מתקבל.

  • מגיבה  On 24 באפריל 2008 at 20:18

    קרא קודם את ספריה של רבקה ואז תעביר ביקורת
    היא חוזרת בכל פעם על ההזמנה לקרוא את ספריה
    פה היא נותנת דוגמאות.

  • רבקה  On 24 באפריל 2008 at 22:49

    לערן, שעורים אלו הם תמציות של פרקים מספרי ששם אני מרחיבה את הדיבור על הנושאים. אני נותנת את התמציות האלו, למען לעורר את הקוראים שיקראו בספרי ששם אני מפרטת ומתיחסת לדעות של אחרים. רבקה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: