וניברסיטה ווירטואלית – שעור – 37 – מדעים ג'

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 37 – מדעים ב'

    בשעור הקודם ראינו שבהקשר ההשקפה התנ"כית לא נוצר מדע, הסברנו מדוע, כן דיברנו על כך שביוון מדע התפתח יותר מאשר אצל המצרים העתיקים והבבלים, וגם את התופעה הזו ניסינו להסביר. אבל ראינו שאידיאות פילוסופיות בהמשך עצרו את המדע היווני, ומדע חדש מתחיל עם הרנסנס, אולי הרפורמציה, או עם הנומינליסטים האנגליים שהושפעו מפילוסופית התנ"ך.

       המדע החדש נוצר ממיזוג שתי השקפות עולם, התנ"כית והיוונית. הרעיונות התנ"כיים שלא הצמיחו מדע, בפגישה עם שאריות המדע היווני שנעצר, נתנו לו דחף להפתח. ננסה להבין איך. רעיונות תנ"כיים חדרו לעולם הנוצרי אשר אימץ את התנ"ך כספר מקודש. ראינו כבר שגלן, הרופא, הפילוסוף במאה ה-2 הבין שהנצרות הכניסה את מושג 'רצון חופשי', שלא היה ידוע ליוונים, לא היה להם צורך בו, כיוון שהאמינו בנצחיות העולם, ראו את האדם רק כחקין, אדם לא יוצר אין לו צורך ברצון חופשי.

      אבל נוסף למושג רצון חופשי, דרך הנצרות חדרה ההשקפה מהתנ"ך שהעולם נברא, שהוא לא נצחי. אוקם הנומינליסט האנגלי לקח את מקרה המבול, טען שאלהים בזמן המבול יכול היה להרוס את העולם, לכן אינו נצחי. לעולם הנוצרי חדר גם רעיון תנ"כי שעבודה אינה בזויה, לפי ישעיהו באחרית הימים יעבדו: 'וכיתתו חרבותיהם לאתים'. אם אצל היוונים עבודה היתה בזויה, גם ניסויים היו בזויים. מדע חדש בלי ניסויים לא יתכן. מהתנ"ך חדר לעולם הנוצרי גם מושג הזמן המודד, זמן לינארי, לא זמן מעגלי כפי שראו אותו היוונים. וכאן עלינו להתעכב על הדבר החשוב ביותר בקשר לזמן התנ"כי, שבלעדיו כל תורת האבולוציה לא תיתכן. הרי האבולוציה היא לינארית, לכן הזמן הלינארי שאנו מוצאים בפרק א' של ספר בראשית, פרק הבריאה, אפשר את תורת האבולוציה שלא היה יכול להתפתח בהקשר ההשקפה היוונית, גם מפני שהם חשבו על עולם נצחי, לא משתנה.

      מה משמעות זמן לינארי. אם הזמן המעגלי מעוגן בגרמי השמים, הוא במידה עוצר הפלגה למרחבים. הזמן הלינארי של התנ"ך לא קשור לגרמי שמים, הוא חלק מהשפה האנושית, הוא מודד נעלם כחלק מהשפה, לכן הוא ככלי השפה מאפשר הפלגה למרחבים, כיוון שאין לו גבולות. אלוהי התנ"ך הוא 'יהווה' ישות עתידנית, ישות מאפשרת התפתחות המשכית, אלוהי התנ"ך הוא 'אהיה אשר אהיה', הוא לא ישות סטטית כמו אלוהי אריסטו 'המניע הראשון', המניע עולם נצחי קיים, עולם שלא משתנה.

     אם עולם התנ"ך הסתפק בפן החברתי, לא היה איסור להתבוננות בטבע המתוכנת. הפגישה של עולם התנ"ך עם התרבות היוונית שנעצרה, הווה טריגר לפתח מחדש את המדע שנעצר עם התבוננות חדשה על הטבע המתוכנת. המדע החדש לא התיחס יותר לטבע כישות מקודשת שבו סוד הקיום, שאליו רצו לברח בני אדם מהאלים שלא סיפקו יותר אותם, אלא כישות שנבראה, שיש לחקור איך ישות זו פועלת. היתה הפרדה גמורה בין מחקר הטבע הנברא על חוקיו, לבין האדם החוקר, שלגביו קיבלו את הקביעות של כתבי הקודש.

      ראינו כבר שניוטון שחשף את החוקים לפיהם הטבע המתוכנת פועל, לא ראה קשר בין טבע מתוכנת זה לבין האדם. ניוטון חיפש את סוד קיום האדם בכתבי הקודש, באלכימיה.

      גם בהמשך המדע חקר את חוקי הטבע המתוכנת. אפילו דרווין בעל האבולוציה חקר איך נוצרו המינים על כדור הארץ, הוא לא חקר איך האדם בקפיצה יצא משרשרת הברויים האחרים על כדור הארץ, מה אפשר לו את השוני.

      ברור שתורת האבולוציה יכלה להתפתח רק מהמיזוג של ההשקפה התנ"כית עם עקרונותיה, לבין המדע היווני עם עקרונותיה. אבל כל המדענים האלו התעלמו מהמסר של התנ"ך שהעולם הוא פרי שפה, שהאדם יצא משרשרת הישויות האחרות, קיבל אוטונומיה המאפשרת לו להתבונן על השרשרת, המסוגל ליצור. גם כאשר מדע האינפורמציה התפתח במאה ה-20 , והמדענים הגיעו למסקנות שהעולם הוא אינפורמציה, בכך איששו את מה שנאמר בתנ"ך הם לא השליכו את המימצאים האלו ליכולות המיוחדות של האדם, יכולות המוציאות אותו מהשרשרת. על מדע האינפורמציה בשעור הבא.

        על נושאים אלו אפשר לקרא בספרי: 'קוסמולוגיה ושפה', 'בראשית היה הדבר – האומנם?', 'האדם בורא את עולמו'. כן אפשר יהיה לקרא על נושאים אלו בספרי העומד להופיע בקרוב בשם: 'התנ"ך כמשל'.

 

 

 

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: