אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 38 – מדעים ג'

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 38 – מדעים ג'

     בשעורים הקודמים ראינו איך המדע החדש התפתח ממיזוג רעיונות תנ"כיים עם המדע היווני. ברצונינו עכשיו לדון במדע האינפורמציה שהתפתח רק במאה ה-20 . התגלית הגדולה ביותר היתה גלוי ה-DNA , אינפורמציה באותיות, המאפשר את התפתחות הישויות על כדור הארץ שלנו. עדיין לא דיברו שהעולם כולו הוא פרי אינפורמציה. נזכיר כאן רק שני ספרים מני רבים הרואים את העולם כפרי אינפורמציה:Programming the Universe by Seth LLoyd,Decoding the Universe by Charles Seife ,שניהם הופיעו בשנת 2006 . בשני הספרים נאמר שהעולם הוא פרי אינפורמציה. קביעה זו היא לכאורה חדשה, אבל כפי שראינו התנ"ך כבר בפרק א' של ספר בראשית קבע שאלהים ברא את העולם בהגדים, בשפה, שהיא אינפורמציה.

       אבל בשני הספרים האלו לא נאמר שלאדם הוענקה שפה, שבאמצעותה הוא יכול לברא את עולמו. נשאלת השאלה מדוע האדם אינו משליך על עצמו את הגלויים האלו, שהוא נבחר משרשרת הדורות, קושר ליסוד האינפורמציה על-ידי הקולטנים שלו באונות הקדמיות, דבר המאפשר לו ליצור, דבר המאפשר לו התבוננות על העולם מסביבו. נשאלת השאלה, מדוע דברים אלו נמסרו במשל עץ הדעת, והדורות המאוחרים עד היום לא רוצים לאמץ מסקנות אלו של משל זה.     

   וכך אומר לויד בהקדמה לספרו: 'היקום מורכב מבייטים (מנות). כל מולקולה, אטום, וחלקיק אלמנטרי רושם בייטים של אינפורמציה'. ובהמשך: 'איזו שפה שיטות אלו מדברות?…שיטות פיזיקליות מדברות בשפה שהדקדוק שלה מורכב מחוקי פיזיקה'. ובכן לפי לויד חוקי הפיזיקה הן בייטים של אינפורמציה. את המסקנות האלו אנחנו עדיין לא מוצאים אצל אינשטין, שלא אמר שהנוסחה שלו 'אנרגיה שווה מסה כפול מהירות האור ברבוע', שהאנרגיה כלואה בבייט של אינפורמציה. הוא גם לא אמר, מה שקרה יותר מאוחר שאת החיבור הזה בין אנרגיה כלואה בבייט של אינפורמציה אפשר לפרק.

      DNA הוא בייטים של אינפורמציה. אנחנו רואים שמדע האינפורמציה גלה מחדש מה שנאמר במשל הבריאה, בפרק א' של ספר בראשית, שהעולם נברא בהגדים, בשפה, באינפורמציה. עד כאן המדע החדש הגיע, אבל עד היום הזה הוא לא גילה מחדש את משל עץ הדעת, שבו נאמר שהאדם רוכש 'דעת', שפה, אינפורמציה ממקור חיצוני, מעץ הדעת, שרכישה זו מאפשרת לו ליצור, שרכישה זו מאפשרת לו להתבונן. אמנם לויד אומר בעמ' 14 שהמח האנושי התפתח בצורה כזו שהוא קלט אינפורמציה מבחוץ. שני דברים שלויד אינו אומר שבאונות הקדמיות שנוספו לאדם יותר מאוחר יש קולטנים או מנגנונים המקושרים לאינפורמציה חיצונית זו. הוא גם לא אומר בהמשך שרכישת האינפורמציה החיצונית הזו מאפשרת לאדם ליצור, שרכישת האינפורמציה ההופכת באמצעות מנגנוני המח לשפה האנושית גם מקנה לאדם אוטונומיה מסוימת, המאפשרת לו להתבונן.

      לויד עוסק בפיזיקה, ואין אולי סיבה לצפות ממנו שיתיחס לאדם יוצר. אבל אנו מצפים שאלו העוסקים בשפה יסיקו ממצאים מדעיים אלו על השפה האנושית, מה היא מאפשרת לאדם לעשות בכלי זה. אם אנחנו לוקחים את חומסקי שנחשב למומחה לשפה, הוא אומר שהשפה היא פרי גן ביאולוגי. הוא לא אומר מה שאומר לויד שהאדם קולט את האינפורמציה, את השפה מבחוץ. חומסקי הושפע מהאידיאולוגיות הגרמניות האורגניות. הוא הושפע מהרדר, שראה את השפה אורגנית, הוא וודאי הושפע מגיתה שבכלל ביטל את השפה כראשית, העדיף את המעשה ביצירתו פאוסט. חומסקי הושפע מליבניץ שראה את האדם כמונדה, הוא הושפע מקאנט. 

      אני מזכירה בעיקר את חומסקי כיוון שהוא כבר חי בתקופה של מדע האינפורמציה, ולא הסיק ממנה שום דבר. הגן האורגני של חומסקי לא יכול לינוק מיסוד האינפורמציה החיצוני, הפותח לאדם את רזי היקום. חומסקי גם לא מדבר על האונות הקדמיות המפותחות יותר אצל האדם מאשר החיות, תוספת זו אשר מצעידה את האדם קדימה, מעלה אותו בסולם האבולוציוני. חומסקי השאיר את האדם במתכונתו החיתית, שחוקי השפה אצלו הם פנימיים, לא קהילתיים. על הידיגר ואל וויטגנשטין, שחיו טרם המהפכה של מדע האינפורמציה נדבר בשעורים הבאים. נדבר גם על כך שהאדם, גופו ומוחו מקושרים ליסודות ביקום, ביניהם ליסוד האינפורמציה. יסוד אחרון זה מעובד על-ידי המוח שלנו לשפה אנושית המקנה לו אוטונומיה, המאפשרת לו ליצור ולהתבונן, המעלה אותו בסולם האבולוציוני.

        על נושאים אלו אפשר לקרא בספרי: 'קוסמולוגיה ושפה', 'בראשית היה המאמר – האומנם?', 'האדם בורא את עולמו'. כן אפשר יהיה לקרא על נושאים אלו בספרי שיופיע בקרוב, בשם : 'התנ"ך כמשל'.  

 

 

 

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: