אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 42 – שרירותיות ודטרמיניזם – א'

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 42 – שרירותיות ודטרמיניזם – א'

     האדם מראשית הפיכתו לישות לשונית, העובדה שהאבולוציה הוציאה אותו משרשרת הישויות ביקום הנוצרות על-ידי האינפורמציה היקומית בצורה דטרמיניסטית, העניקה לו באמצעות הכלי החדש, השפה אוטונומיה חלקית ליצור. אפשר להגיד שהאבולוציה העניקה לאדם קודם אוטונומיה חלקית, למען יכול להפוך את האינפורמציה שאליה קושר על-ידי הקולטנים באונות הקדמיות המפותחות, לשפה. הרי כבר השפה היא יצירה, יצירה שרירותית. ללא אוטונומיה חלקית האדם לא היה יכול להפוך את האינפורמציה שאליה הוא קושר לשפה.

      הזכרנו כבר בשעורים הקודמים שגם החיות המפותחות על כדור הארץ משמיעות קולות, רק שקולות אלו לא הופכות לשפה. גם האדם לבד אינו יוצר שפה. מכאן יש להסיק שהאוטונמיה שהוענקה לאדם היא קיבוצית. האדם לבד אינו יוצר שפה, למען ליצור אותה הוא זקוק לזולתים. אבל אוטונומיה, יכולת ליצור מבוססת על רצון חופשי מוגבל, רצון חופשי שהוא שרירותי. אם האדם הלשוני הוא אוטונומי פירוש הדבר שהוא לא דטרמיניסטי, הוא רק דטרמיניסטי בגופו הביאולוגי, אבל ביצירתו הוא שרירותי. רצון חופשי מעצם מהותו הוא שרירותי, האדם יכול לעשות משהו, הוא כיול להימנע מלעשות. אבל קשה לקבע מה בדיוק קדם למה, האם הרצון החופשי, האוטונומיה, קדמו והם אפשרו לעשות שימוש באינפורמציה שנספחה לאונות הקדמיות, או כתוצאה מנספחות זו למח האנושי נוצרה האוטונומיה והרצון החופשי.

      ברצונינו כאן לדון בשרירותיות שבלעדיה יצירה לא תיתכן. הרי גם אלהים בפרק א' של ספר בראשית בורא את העולם ברצון חופשי, בשרירותיות. בהבדל מהאדם היוצר, אלהים לפי התנ"ך יוצר את היקום בצורה דטרמיניסטית, לאדם הוא מעניק אוטונומיה ליצור, הוא בורא אותו בצלמו, רק יותר מאוחר מתברר במה האדם שונה מעושהו, אין לו שליטה על חוקי הקיום, הוא לא יכול לאכל מעץ החיים.

       ובכן, האדם אינו מרוצה מהשרירותיות, מהאוטונומיה, מהרצון החופשי שהוענקו לו, הוא רוצה לאכל מעץ החיים, שפירושו להיות דטרמיניסטי, כיוון שאכילה מעץ החיים מעניקה נצחיות, ובנצחיות אין שינויים, הדברים דטרמיניסטיים, קבועים, לא שרירותיים. אבל האדם הלשוני רוצה גם שליטה על חוקי הקיום, על המוות. ראינו בשעורים הקודמים שגם מאוטנר וגם וויטגנשטיין הבינו שהשפה היא שרירותית, שהאדם הלשוני הוא שרירותי ואי אפשר להסביר את התנהגותו לפי כללי חוקי הקיום הדטרמיניסטיים. למרות זה שני הוגים אלו ברחו למיסטיקה, לכוליות, לאין, כיוון שהקיום השרירותי לא מצא חן בעיניהם.

      וראה זה פלא, לאחרונה התפרסם בעתונות ידיעה ממכתב של איינשטין שהוא רואה את התנ"ך כילדותי. ובכן, כבר הזכרנו שאינשטין אף הוא רצה להיות חלק מחוקי הקיום הדטרמיניסטיים, לכן התנגד לתורת הקוונטים, עולם שרירותי. הזכרנו שאינשטיין אמר שאלהים לא משחק קוביה, ז.א. שהוא לא השלים עם שרירותיות, רצה דטרמיניזם.

       הזכרנו שאינשטין ראה את עצמו תלמיד שפינוזה, שאף הוא רצה דטרמיניזם, לא נתן מקום בפילוסופיה שלו  לרצון חופשי.

       ובכן, אינשטין המדען, לא הבין שהאדם הוצא משרשרת הישויות הדטרמיניסטיות, שהאבולוציה העניקה לו יכולת יצירה, מבוססת על שרירותיות. אינשטין היהודי התלוש, כמו שפינוזה היהודי התלוש, כמו השליח פאול היהודי ההלניסטי התלוש, רצו דטרמיניזם, רצו להנצל משרירותיות אנושית.

      אבל איינשטין, שפינוזה, פאול השליח, נמצאו בחברה טובה, כבר הפילוסופים היווניים סוקראטס, אפלטון, אריסטו, רצו להיות חלק מהטבע הדטרמיניסטי, לא רצו בשרירותיות השפה. גם ההוגים הגרמניים רצו להיות חלק מהטבע, רצו דטרמיניזם, לא רצו בשפה השרירותית. למרות האידיאלים האלו של הוגים, של אנשי מדע אלו, הם נהגו בחייהם היום יומיים לפי תכתיבי השפה השרירותית. הרי ללא השפה השרירותית, ללא האוטונומיה, ללא רצון חופשי, אישים אלו לא היו יכולים לכתב את הגיגיהם. ללא שרירותיות, אישים אלו לא היו יכולים להתבונן, להגיע למסקנות לגבי הטבע, לגבי קיומם הם.

      לזכותו של איינשטין יש לציין שהוא כמו מאוטנר, וויטגנשטיין, הידיגר, חי לפני המהפכה המדעית בתחום האינפורמציה. למרות זה אנו נדון בשעור הבא על הפרדוכסים במחשבה האנושית מראשיתה. רק התנ"ך נמלט מפרדוכסים מחשבתיים אלו, כיוון שאימץ את השפה ככלי יצירה, השלים עם עולם נגלה בלבד, עולם שרירותי.

        למען לקבל תמונה יותר רחבה ומבוססת מאשר אפשר להציג בבלוגים, יש לקרא בספרי: 'קוסמולוגיה ושפה', 'בראשית היה הדבר – האומנם?', 'האדם בורא את עולמו'. כן אפשר יהיה לקרא בספרי העומד להופיע בקרוב בשם 'התנ"ך כמשל'.

 

 

 

 

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: