אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 44 – דטרמיניזם, שרירותיות ג'

       לפני שנתחיל לעסוק במושג 'אינטואיציה', עלינו להשלים את הנושא לעיל, דטרמיניזם, שרירותיות. רוב המדענים לא נתנו את דעתם על כך שמדע האבולוציה ובהמשך מדע האינפורמציה התפתחו באנגליה, בארה"ב,

 שהיו מדינות שהושפעו מתורת קלווין, שהחזיר לתנ"ך את חשיבותו, שנתן עליונות למושג 'השגחה', בהבדל מארצות לותרניות וגם קאתוליות, שעמעמו מושגים אלו, ביחוד ממשיכי לותר שרצו להיות אורגניים, חלק מהטבע הדטרמיניסטי, המתוכנת.

        האם מישהו נתן דעתו על כך שבתעקשותו של אינשטין נגד תורת הקוונטים השרירותית, הוא בהסח הדעת יצא גם נגד תורת האבולוציה? הרי תורת האבולוציה כולה מבוססת על שרירותיות. דרווין יכול היה להגיע לדעותיו אלו כיוון שהוא הסתמך על הנומינליסטים האנגליים שהסתמכו על פילוסופית השפה התנ"כית שאמצה את מושג 'רצון חופשי', 'שרירותיות הבריאה'. הרי בהקשר לאמונה בדטרמיניזם, אורגניות, תורת האבולוציה לא תיתכן. גם תורת המפץ הגדול והכל המשתמע ממנו בהמשך, מבוסס על שרירותיות, על התפתחות ושינויים. אם כך גם מדע הפיזיקה היום לא מבוסס על דטרמיניזם, הוא מבוסס על שרירותיות.

        נשאלת השאלה איך אינשטין עם כל תגליותיו המדעיות המופלאות לא הבין שאין מקום לדטרמיניזם ביקום. חטא יותר גדול של אינשטין הוא שלא הבין שעולמו הלשוני של האדם אשר אפשר את כל ממצאיו, הוא עולם אוטונומי, שרירותי. מחטא זה נובע גם הכרזתו שהתנ"ך הוא ילדותי. אנחנו נדון בעולם התנ"ך שהוא כולו פרי אינטואיציה מופלאה של יוצאי מצרים שהיו רבי תרבות והבינו לפני התפתחות מדע האינפורמציה שהעולם הוא פרי אינפורמציה, שפה.

       עלינו לחזור לנומינליסטים האנגליים ולפוריטנים של ניו-אנגלנד, אשר בעקבות קלווין, הנומינליסטים עוד לפניו, אימצו במידה רבה את פילוסופית השפה התנ"כית. עובדה זו אפשרה להם את פיתוח המדע החדש, את תורת האבולוציה, את תורת האינפורמציה. מקס וובר הבין שהלותרניות הכניסה את הציבור שהאמין בתורת לותר, לסטגנציה, לעומת אלו שהושפעו  מתורת קלווין. רק שמקס וובר לא ייחס את השינוי הזה לסיבות הנכונות. מקס וובר לא רצה להודות בכך שהנומינליסטים, שהפוריטנים נושאי החידושים הושפעו מפילוסופית התנ"ך, טען שעיקרון הפרדסטינציה גרם להבדל בין הקלוויניסטים ללותרנים.

       נשאלת השאלה מדוע שפינוזה ואינשטין היהודים נדבקו בעקרונות דטרמיניסטיים? ולא רק זה שללו את העקרונות התנ"כיים. אפשר לתרץ את העובדה הזו ברצונם של שני אישים אלו בביטחון דטרמיניסטי, בריחה משרירותיות, כיוון שחיו בתקופות שסכנה ארבה להם. אבל ישנה עוד תופעה שלא נתנו עליה את הדעת. יהודים במזרח אירופה שרצו להשתחרר מההגבלות של ההלכה נמשכו בקסם לכל התורות האורגניות הגרמניות המשחררות את היחיד מחוקים, ממוסר, מאחריות. הם לא הבינו את הסכנות האורבות להם מתורות אלו.

       אם אמרנו שיהודים שנמשכו בקסם לתורות הגרמניות האורגניות לא הבינו את הסכנות האורבות להם מהן, לא דייקנו, היה אדם אחד, משורר והוגה, היינה, שמאה שנה לפני הרייך השלישי הבין את הסכנה האורבת לעולם מהתורות הגרמניות, על כך נדבר כאשר נדון באינטואיציה.

       עלינו גם להתיחס כאן בקצור רב להתפעלותם של יהודים מתורת שפינוזה הדטרמיניסטית, הפנתאיסטית, שהתנגד לתנ"ך לא הבין את הפילוסופיה הלשונית הטמונה בה, גם לא היה לו צורך בה, הרי בעולם דטרמיניסטי אין מקום לשפה,  עולם דטרמיניסטי הוא אילם. איך תירץ שפינוזה את שימושו בשפה שאפשרה את התבוננותו, עם ביטול של רצון חופשי? אנחנו שוב מול הפרדוכסים המחשבתיים של האדם שכורת את ענף העץ שעליו הוא יושב.

      אבל גרוע מכך שיהודים אינם מבינים את הסכנה בתורת שפינוזה לפילוסופיה הלשונית של התנ"ך, סכנה יותר גדולה מהתיאולוגיה של השליח פאולוס. יהודים אינם מודעים לכך שהגרמנים באפסם את הירושה התנ"כית הסתמכו תמיד על תורת שפינוזה.

      יהודים נצמדו להלכה ולא פיתחו את פילוסופית השפה התנ"כית. זה גרם לכך שאלו מבין היהודים שרצו להשתחרר מההלכה לא ידעו על הפילוסופיה הלשונית התנ"כית, נטו לקבל אידיאולוגיות קוטביות ליהדות, כמו תורת שפינוזה, הפילוסופיה הגרמנית האורגנית. כך אימצו גם את מרכס שהיה חלק מהמחשבה האורגנית-פאוסטית הגרמנית. יהודים לא הבינו את הסכנות האורבות להם מתורות אלו, דבר שהוביל לשואה.

       בשעור הבא נדון באינטואיציות של יוצאי מצרים הרב תרבותיים, נדון גם באינטואיציות של אישים בתקופה החדשה שהרגישו בסכנות האורבות ליהודים, כמו היינה, קפקא, ביאליק.

 

 

 

 

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: