אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 47 – אינטואיציה – יוצאי מצרים שיצרו באינטואיציה את המשלים הפילוסופיים של התנ"ך, היינה, קפקא, ביאליק, ג'

      ראינו משתי דוגמאות של סופרים יהודיים שעמדו על התופעה של יכולת השפה להטעות את התמימים, בטענות על רוחניות, שבמציאות מכסות כוחנות. ההטעיות הלשוניות הן בעיקר מצד השליטים, התמימים הם הנשלטים, הנאחזים במילים כעוגנים של ביטחון מדומה.

      ביאליק כקודמיו אף הוא עמד על יכולת מלים לכסות על תהומות של שנאה, במסה קצרה בשם 'גילוי וכסוי בלשון'. במסה קצרה זו ביאליק אומר שהדיבור מושל באדם, השפה מושלת בו, היא עוגן שהוא נאחז בו. ביאליק טוען שהאויב מרדים את קורבנו במילים המכסות על תהום של שנאה.

     ביאליק לא היה הוגה, הוא היה משורר עם רגישות גדולה על הסכנות האורבות ליהודים הנאחזים במילים מטעות של שונאיהם כעוגנים. מאחר שביאליק לא היה הוגה, הוא לא הבין את הסיבות שמילים יכולות להיות מסוכנות במצבים מסוימים. לו היה ביאליק מבין את מהות השפה שהיא רבת פנים, היא יכולה להיות מועילה כאשר היא מכוונת ליעודה, לשפר את חייו של האדם, אם היא מכוונת ליעוד של קדושת חיים.

      אותה שפה עצמה שתפקידה לשרת את הגוף, להיטיב עמו, כאשר היא מתנתקת מהיעוד הראשוני שלה, הופכת למסוכנת. ביאליק לא הבחין בשתי הפנים של השפה, הוא רק הרגיש באינטואיציה שיהודים נאחזים בשפה של אויביהם המכסה על כוחנות הרסנית. הוא הרגיש בזה כמו היינה, שראה באידיאולוגיות הגרמניות סכנה לאנושות.

      שלושת האישים האלו המוזכרים כאן, לא הבינו מה שיוצאי מצריים הבינו, את מהות השפה, לכן האחרונים, למען שהשפה לא תיהפך למסוכנת, קשרו אותה לעיקרון קדושת החיים. הוגים אלו, יוצאי מצריים, במשל 'קין והבל', הצביעו על כך מה קורה כאשר מושגים לשוניים מתנתקים מקדושת החיים, הם הופכים לרצחניים. קין בשם מושג הבכורה, מושג מנותק מקדושת החיים, רוצח את אחיו הבל. במשל מתומצת בעל המשל הראה עיקרון ארכיטיפי, שדורות מאוחרים לא עמדו על כך.

      ביאליק באינטואיציה הבין את הסכנה האורבת ליהודים, אבל לא ידע להסביר את הסיבות לכך. ביאליק חש שיהודים נאחזים באידיאולוגיות המטעות של הגרמנים. הוא לא הבין מדוע אידיאולוגיות אלו מסוכנות כיוון שהוא לא הכיר את התרבות הגרמנית. העובדה שביאליק לא הכיר את התרבות הגרמנית לא אפשרה לו להבין מדוע האידיאולוגיה שלה מסוכנת. מספיק כאן לצטט מחדש את דבריו של הגל מספרו 'פנומנולוגיה של הרוח', לפיהם האדם משיג זהות אם הוא רוצח את הזולת. הכרזה זו של הגל הפוכה ממה שנאמר במשל 'קין והבל', שבשם מושגים לשוניים כמו זהות אין לרצח את הזולת למען השגתו. לפי הגל זה לגיטימי לרצח למען השגת זהות, ביחוד זה לגיטימי למדינה לנהל מלחמות למען השגת הגמוניה, בעוד שלפי התנ"ך קין נענש על הריגת אחיו הבל.

     הגרמנים ניתקו את המושגים מיעודם, 'קדושת חיים', בשבילם הם נעשו אמצעים כוחניים של הרס ורצחנות, כפי שחזה את זה היינה.

     ה'רוח' של הגל ושל ההוגים האחרים כסתה על 'כוחנות'. היהודים שרצו להשתחרר מההלכה נאחזו ב'רוחניות' מטעה זו כעוגן. ביאליק הרגיש בסכנה, אבל מאי הבנתו את מהות השפה, מאי הבנתו לבוריה של האידיאולוגיה הגרמנית מדבר במסה זו בצורה כללית ולא פרטנית. ביאליק במסה קצרה זו מדבר כל הזמן שמילים מכסות על תהומות. תהומות אלו של ביאליק הן הפחדים היהודיים שלו. ביאליק לא הבין ששפה, מילים יכולות להיות מועילות, אם הן בשרות רווחת הגוף.        

    וכך מגדיר ביאליק את הלשון: 'וכל דבור, כל נדנוד של דבור, הוא כסוי משהו על קורטוב של בלימה, קלפה סוגרת בתוכה טפה אפלה של תיקו נצחי. שום מלה אין בה בטולה הגמור של שום שאלה, אבל מה יש בה? כסויה'. ובמקום אחר: 'וכך המלה הדבורית – או שטה שלמה של מלים – כחה היא לא בתכנה המפורש – אם בכלל יש כזה – אלא בהסחת הדעת הכרוך בה. העלמת העין היא סוף סוף המקלט הקל והנוח ביותר, אף אם מדומה, מפני הסכנה..'. אנחנו רואים מדבריו של ביאליק שהוא ראה רק את הפן השלילי של כלי זה, כיוון שהאידיאולוגיה הגרמנית ניתקה את השפה מיעודה הראשיתי, להיות כלי לרווחת האדם, והפכה אותה בכסוי יופמיסטי 'רוח' לכלי משחית. ביאליק ראה את הסכנה מכלי השפה בצורתה זו, ליהודים שנאחזו בה.

      מדבריו אלו של ביאליק אפשר לראות את הנזק שנגרם ליהדות על כי לא פיתחה את פילוסופית השפה שבמשלים הפילוסופיים בתנ"ך, ששם השפה היא אמצעי לרווחת האדם אם קושרים אותה ליעדים נכונים, לקדושת חיים, לא מנתקים את המושגים ממטרה זו, לא נותנים עצמאות להם, לא הופכים אותה לכלי משחית. על כל זה בשעור הבא, כאשר נדבר על יוצאי מצרים, שיצרו את המשלים הפילוסופיים, ואיך הם נתנו תפקיד חיובי לכלי שבני אדם רכשו, או כלי שהוענק להם על-ידי האבולוציה.

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: