אונברסיטה ווירטואלית – שעור 52 – המשלים הפילוסופיים של התנ"ך, ד'

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 52 – המשלים הפילוסופיים של התנ"ך, ד'

      עלינו לעמד כאן על עוד תכונה של משל 'עץ הדעת'. לחווה נאמר שאל לה לאכל מפרי העץ בתוך הגן. חוה למרות האיסור טועמת מהפרי. עלינו להסיק ממעשה זה של חוה, שבעל המשל רצה להצביע על העובדה שהיא אכלה מהפרי מתוך 'רצון חופשי'. הרי אלוהים בבוראו את האדם יכול היה לברא אותו עם היכולת להבדיל בין טוב לרע. אבל במקרה כזה האדם היה מתוכנת ביכולת זו, ובעל המשל רוצה להצביע על העובדה שחווה ואדם מרצונם החופשי אכלו מהפרי, שלהם אוטונומיה, שיכולת ההבדלה אינה מתוכנתת. ברור שמסקנה כזו מזימה את הדעות של המטפיזיקאים שטענו שהמידע הוא אימננטי באדם, ז.א. היא מתוכנתת.

      מדברים אלו ברור שבעל המשל הבין את מכלול מהות כלי השפה שהוענק לאדם באמצעות האבולוציה או באמצעות אכילה מפרי העץ. מדבריו של בעל המשל ברור שהיכולת הנרכשת מעניקה לאדם 'רצון חופשי', מעניקה לו 'אוטונומיה', מעניקה לו 'שרירותיות'. בלי תכונות אלו שהכלי מעניק לאדם הוא לא היה יכול ליצור, הוא היה נשאר ישות מתוכנתת ולא ישות מתכננת.  

      אנחנו רואים מההמשך שכתוצאה מגלוי העירום של חוה ואדם הם מיד יוצרים משהו, הם יוצרים את מושג 'בושה'. שוב אנו רואים שבעל המשל הבין שהאדם יוצר את מושגיו, שהשפה, או לפי הגדרתו, יכולת ההבדלה בין טוב לרע, מאפשרת לחווה ואדם ליצור את שפתם. שוב בעל המשל אינו מכריז שיכולת ההבדלה מאפשר לחווה ואדם ליצור את שפתם, אבל מההמחזה דבר זה מסתבר.

       שוב עלינו לציין שיטה נוספת של בעל המשל, הוא מעצים את מטרותיו על-ידי שימוש באיסור, בשלילה, בעונש. כל ההישגים מקבלים משנה תוקף כתוצאה מהעשייה ההפוכה מהאיסור. אם חוה לא הייתה מפרה את האיסור לאכל מפרי העץ, מושג רצון חופשי, אוטונומיה לא היו זוכים לייחודם, מאפשרים יצירה.  חוה ואדם יוצרים את עולמם כתוצאה מהיכולת להבדיל בין טוב לרע, בניגוד לחוקי הקיום הכופים על הישויות תכנות. חוה ואדם יוצאים משרשרת הישויות המתוכנתות כתוצאה מהיכולת להבדיל, להפעיל את רצונם החופשי, הם נבדלים מהישויות המתוכנתות בכך שהם לא נשמעים לחוקי הקיום הכופים על האחרים תכנות. אבל היצירה האנושית היא מוגבלת לעולמו של האדם, הוא לא יכול לשנות את חוקי הקיום.

      למען להעצים את יציאת האדם משרשרת הישויות המתוכנתות, בעל המשל מצביע על הקשיים המצפים לאדם בעל האוטונומיה, הוא יצטרך לעמול קשה להשגת יתרונותיו, כך גם חוה תיצור חיים בעצב. בעל המשל גם מנסה לצנן את הציפיות של חוה ואדם מהיכולת החדשה. חוזר ומסביר להם שהם נבראו מהאדמה ואליה ישובו, שלא ידמו שלמרות היכולת שרכשו אמנם הם דומים לאלוהים, יכולים ליצור את עולמם, אבל הם כפופים בגופם בחוקי הקיום, הם לא ריבוניים, לא יכולים לשנות את חוקי הקיום, לכן הם לא זהים עם אלוהים, הם רק דומים לו.

    אבל הגרוש מגן-עדן זכה לפרשנות המוטעית ביותר מצד הדורות. בעל המשל שוב מסביר את תוצאות רכש יכולת ההבדלה בצורה של עונש, גרוש מגן-עדן. אבל למעשה הגרוש מגן-עדן מסמל את הוצאת האדם משרשרת הישויות המתוכנתות הנמצאות בגן-עדן, הפרדת האדם מהחיות. הרי האדם בגן-עדן היה חיה בין החיות, הוא עדיין היה חסר מודעות, פרי יכולת ההבדלה בין טוב לרע. הגרוש מאפשר לאדם להפעיל את האוטונומיה שלו, אנחנו נראה את זה ממשל קין והבל, כאשר הראשון יוצא לבנות עיר.

    הדורות לא הבינו את שיטת בעל המשל המסביר את היתרון, את המעלה בדרך השלילה. הדורות מתגעגעים לגן-עדן, לא מבינים שמשאלה כזו פירושה נסיגה למצב חיתי. בעל המשל משתמש בשיטה זו למען לצנן את האדם מהיכולת החדשה, למען לא יסתחרר ולא יחשוב שהוא זהה עם אלוהים, למען לא יחשוב שהוא ריבון, יכול לשנות את חוקי הקיום, גם אם יש לו אוטונומיה מוגבלת.             

       אנחנו יכולים לראות הסתחררות כזו מהשפה, מיכולת ההבדלה בין טוב לרע, בבשורת השליח יוחנן. הפרק הראשון של בשורת יוחנן מתחיל עם ההכרזה 'בראשית היה הדבר'. אם יוחנן לא היה ממשיך וטוען שישוע הוא התגלמות הדבר', הוא האלוהות החדשה המחליפה את קודמתה לא היינו עדים לסחרורו של שליח זה מהכלי. כוונתו של יוחנן שהשפה, 'הדבר' בהתגלמות בישבע  'ריבונית', יכולה לשנות סדרי עולם, יכולה לשנות את חוקי הקיום. בעל משל עץ הדעת ניסה על-ידי שלילה, הפחתת ערך היכולת החדשה למנוע מהאדם לחשוב שהרכש הופך אותו לריבון', כפי שעשה את זה השליח יוחנן.

    בשעור הבא נמשיך לדון במשל 'עץ הדעת'. 

 

   

 

 

    

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: