אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 78 – גן-העדן המוחזר ב'

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 78 – גן-העדן המוחזר ב'

    לעתים תיאולוגיות, פילוסופיות נוצרות למען לשרת מטרות מסוימות. מה היתה המטרה של מחבר משל 'עץ-הדעת' על שלושת חלקיו? נראה שמחבר זה שלפי השערה השתייך לקבוצת הוגים שתכננו את יציאת מצרים, רצה למסור מסר לעברים המשועבדים, שגעגועים לגן-עדן, פירושו נסיגה למצב חיתי. נסיגה כזו לא תשרת את העברים המשועבדים, שקיעה בחלומות לא תשרת אותם, רק הנתקות מאשליות, הכרה בעובדות קיום, הכרה שהקיום הוא עמל. השתחררות משעבוד לא מתבצעת באמצעות ניסים, אלא יש לעמול קשה למען השחרור.

     ברור שמחוץ למטרה זו, שחרור משעבוד, לבעל המשל היתה השקפה קיומית, הוא דחה את האשליות האנושיות על נצחיות, על אפשרות שחרור ממעמסת ההכרה, המודעות. כפי שכבר ציינו בעל המשל הכיר תרבויות שקדמו לו, למד מהמשגים שלהם, הבין ששעבוד אחרים, מלחמות, רצחנות אנושית הם תוצר של שאיפה אנושית לריבונות. ואם בני אדם לא מצליחים להשליט את רצונם על חוקי הקיום, קטני אמונה מעתיקים את הרצון לריבונות בהשלטת רצונם על האחרים.

     לאלו שרצו לשחרר את העברים השאננים במצרים משעבודם, יציאה ממצרים למדבר, למצב נוודי קודם, טרם ירדו העברים למצרים, נוודות במדבר השומם, נראה כפתרון אפשרי. עתה עלינו להשוות את מצבם של הוגים אלו, למצב הוגים יהודיים בעולם ההלניסטי-רומאי, כאשר פתרון כזה, יציאה למדבר לא היה קיים יותר. היהודים בפזורה, בעולם ההלניסטי-רומאי לא ראו פתרון קיומי. הם, במקרה זה השליחים פאול ויוחנן, עשו מהפך הפוך, לא שלילת האשליות, אלא חזרה אליהן.

     גן-העדן הצטייר בעיני יהודים אלו שהרגישו זרים בעולם ההלניסטי, אבל הרגישו זרים גם ביהודה, שכל המערכת שלה הכבידה עליהם, כפתרון יחידי. יהודים אלו לא המציאו את האפוקליפסות, את הציפיות לשינוי סדרי עולם, הן היו רווחות ביהודה, הם נאחזו בהם, לשם חיזוקם המציאו תיאולוגיה חדשה לגמרי, הפוכה מזו שאנו מוצאים במשלים של התנ"ך.

      התיאולוגיה החדשה ששליחים אלו רקמו, שעגנו אותה במשלים על-ידי נתינת פרשנות מעוותת להם, לא יכלה לשמש את תושבי יהודה, וודאי שהיא לא היתה מספקת אפילו את ישוע, אם הוא היה דמות היסטורית שנצלב, שלא העיז לפגע בהלכה, ואמר בבשורת מתי, פרק ה' שלא בא לגרע מהחוקים אלא רק להוסיף עליהם.

     אבל התיאולוגיה החדשה שנדבר עליה בהמשך, בהחלט יכלה לשרת את כל המשועבדים באימפריה הרומאית, אלו שלא עמדו לפניהם פתרונות קיומיים, יכלו רק להיאחז באשליות, בהבטחות של שינוי סדרי עולם, בחזרה לגן-עדן. ובאמת המשועבדים באימפריה הרומאית אימצו את התיאולוגיות של שני השליחים. המשועבדים יכלו גם להזדהות עם ישוע שנצלב, הרי הם הכירו את העונש האכזרי הזה של הרומאים למורדים בשלטונם.

     אנו רואים איך השליחים מתוך מצב שונה סגרו את המעגל המחשבתי שהחל עם יוצאי מצרים, שרקמו השקפה קיומית וכל מה שמשתמע ממנה, השקפה שהיתה צריכה לשרת את מטרתם, שחרור העברים המשועבדים ממצרים. מה שהוגים אלו יצרו הייתה מהפכה מחשבתית חד-פעמית, התעמתות עם המציאות, וויתור על כל האשליות של הדורות. התרבות התנ"כית יכלה להיווצר רק על הקוד הזה שמחברי משלים אלו יצרו. קוד זה אפשר בהמשך את ההתפתחות המיוחדת של תרבות העברים. שוב תרבות לא נוצרת מבלי קוד ראשיתי המכוון איך על הגוף להתפתח. אלו שרואים בנבואה ראשית טועים, היא תוצר הקוד הראשוני. אפילו אם מצביעים על דברים דומים לנבואה זו אצל עמים שקדמו להם, עליהם לקרא טוב את הכתבים של העיר מדינה מארי כדי להיווכח עד כמה הם פרימיטיביים ולא דומים להוד של הנבואה הקלאסית של התנ"ך, כפי שהחוקה, או המערכת הערכית של עשרת הדברות שונה מחוקות קודמות.

       אבל כאן ברצונינו להצביע איך השליחים פאול ויוחנן עוותו את המסרים התנ"כיים שבהם הם עגנו את התיאולוגיה שלהם, כדי להגיע לתוצאות הפוכות לאלו של המשלים. שליחים אלו רצו את האשליות, את גן- העדן, הם רצו שינוי סדרי עולם, רצו נצחיות, ריבונות, כל המשאלות שבעל משל 'עץ הדעת' התריע נגדם.

     שליחים אלו בהיותם רב-תרבותי, בעלי תרבות יוונית, הבינו בין האחרונה לבין תרבות התנ"ך, הבינו שהקוד שלה הוא פרי השקפה לשונית הרואה את גן- עדן כמצב נחות, מצב חיתי. שליחים אלו הבינו מה שבני יהודה כבר לא הבינו בהתרחקותם מהמקור. ומאחר שרצו דבר שונה ממקור התנ"כי, הם עוותו את המקור שיתאים לצורכיהם. פאול ביטל את האכילה מעץ הדעת שהעניק לחוה ואדם מודעות, חשב שבצורה כזו יבטל את המוות, האמין שההשגחה תסייע לו במשימה זו.

      יוחנן התחכם לפרק הבריאה, הוא הפך את הכלי, השפה ששמשה את אלהים בבריאה, החליפה, לישות ראשיתית, ריבונית, ישות שקדמה לאלוהות, ולמען שהיא תגשים את משאלות האדם, הוא גשם אותה בדמותו של ישוע בשר ודם. יוחנן ברוב תחכומו טען שאת אלהים אף אחד לא ראה, ישוע שהתגלם בבשר הוא נציגו מחליפו. נציג זה ישוע שנעשה התגלמות השפה הריבונית בסיוע שלה נעשה עצמו ריבון, ובתור כזה יכול היה לשנות סדרי עולם. ראינו שישוע איש יהודה לא השלה את עצמו ביכולות של השליחים האלו ייחסו לו, בשבילם הוא רק שימש כסמל רצוי למהפכה  המחשבתית שלהם.

      הבשורה האפוקליפטית הזו לשינוי סדרי עולם התאימה לעמים ולעבדים המשועבדים באימפריה הרומית, שהם לא יכלו להשתחרר ממנה, התיאולוגיה החדשה עם ההבטחות האפוקליפטיות על שינוי סדרי עולם במשך כמה מאות שנה פוררו את המבנה הקיומי האגרסיבי של האימפריה הרומית, והעולם העתיק שקע לציפיות. ההתעורות מהציפיות וחזרה לחיים קיומיים ארכה מאות בשנים. הרפורמציה שמה קץ לציפיות האפוקליפטיות, לותר  יצר תיאולוגיה כוחנית והמליך את השטן במקום ישוע שנכשל לשנות סדרי עולם, קלווין ברוב חכמתו הבין שחיים קיומיים אפשריים רק בחזרה לעקרונות התנ"ך שעל שמירתם השליט את ה'השגחה'.

     ברצוני לוודא את הקוראים, על נסיעתי לשלושה שבועות, לכן השעורים יפסקו במשך זמן זה, ומקווה לחדש את הדיונים עם חזרתי.

 

 

 

 

 

 

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 20 באוגוסט 2008 at 21:41

    אי אפשר לוודא את הקוראים. זה משפט חסר משמעות. את יכולה לוודא אם כרטיס הנסיעה שלך בתוקף, נניח אבל את הקוראים רצית בודאי ליידע.

    נסיעה טובה ומוצלחת.

  • ריקי  On 22 באוגוסט 2008 at 0:11

    אני בתחושה שקוראיך ישרדו גם אם לא תפרסמי את המשך סידרת השיעורים אחרי שובך. הסידרה הזו הזויה לחלוטין

  • רבקה  On 12 בספטמבר 2008 at 2:14

    לריקי, אני חזרתי רק עתה מארה"ב, לכן האחור בתשובה. הנושא הזה פילוסופיה השפה הוא נושא מאד מורכב, את לא היחידה שלא מבינה מה אני מסבירה. עובדה שדורות לא עסקו בנושא זה ודיסציפלינה זו לגמרי חדשה. אם באמת את רוצה להבין את הדברים תנסי לקרא את ספרי שאת השמות שלהם הני מזכירה. בברכה, רבקה שכטר

  • רבקה  On 12 בספטמבר 2008 at 2:19

    וידוא, ליידע. אינני זוכרת איפה השתמשתי במושג זה, אולי אתה צודק. רבקה שכטר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: