אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 88 – המאבק בין כאוס לבין אינפורמציה

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 88 – המאבק בין כאוס לבין אינפורמציה.

      ראינו במקרה של פאוסט שביטל את האינפורמציה והשיג כאוס. אבל המלחמה ביקום בין כאוס לבין אינפורמציה הוא תמידי, החורים השחורים לוכדים את הישויות ומשחררים אותן מהאינפורמציה. ראינו שמסה, או הנוסחה של אינשטין שאנרגיה שווה מסה כפול מהירות האור ברבוע, היא שביית האנרגיה באינפורמציה, הנותנת צורה לאנרגיה הכאוטית.

       בני אדם תמיד מתפעלים מפילוסופים הרוצים להשתחרר מהאינפורמציה הכולאת את האנרגיה הכאוטית. בלשון בני אדם אידיאל זה מתבטא ברצון 'להיות מעבר לטוב ולרע'. להיות מעבר לטוב ולרע פירושו להשתחרר מאינפורמציה המבדילה בין הדברים, היוצרת סדר ביקום. טוב שפילוסופים אלו לא צולחים לאורך ימים בשאיפה כאוטית זו, כיוון שהאדם הפרגמטי בצורה אינטואיטיבית מבין שקיומו תלוי ביכולת להבדיל. לאוטשה הסיני רצה את ה'טאו' הבלתי מחולק, מבלי להבין ש'טאו' בלתי מחולק הוא 'אין', הוא 'כאוס'. הוא מהר מאד חזר בו מאידיאל זה, בהמשך. אבל האידיאל נשאר ואנשים כמהים לו.

      משום מה יהודים לא הבינו ששפינוזה אף הוא רצה להיות מעבר לטוב ולרע, למעשה רצה כאוס. הוא לא רצה להשתיך ליהדות ההלכתית, אבל גם לא היתה לו הצעה נוסח השליח פאולוס על שינוי סדרי עולם, הוא רצה להבלע בכוליות, שפירושה ביטול האני, שהנו פרי השפה, האינפורמציה המבדילה. מדוע יהודים מתפעלים ממנו עד היום הזה? דבר זה מתמיה עוד יותר כיוון שהלותרנים אימצו אותו, הבינו שהוא כמוהם שואף לכאוס.

       ניטשה, שרבים מהיהודים מאמצים אותו כיוון שהוא היה אמביוולנטי, מדי פעם אמר מלה לטובת היהודים, רצה אף הוא להיות 'מעבר לטוב ולרע'. הוא לא הבין שגיתה עשה את זה כבר לפניו, כאשר ביטל את 'המאמר' של השליח יוחנן. בהבדל מגיתה שבחייו הפרטיים נשאר אדם פרגמטי, נתן רק בטוי לשאיפה הלותרנית לכאוס, אבל הוא לעצמו נעצר על פי פחת, נשאר אותו לבלר קטן אצל נסיך ווימר.

       בהבדל מגיתה הפרגמטי, בהבדל מקאנט הפרגמטי, ניטשה לקח את דבריו ברצינות, כפי שגם שפינוזה לקח את דבריו ברצינות. ניטשה השיג את הכאוס המבוקש שלו כאשר איבד את שפיותו, שפינוזה מת צעיר.

       כאוס הוא דחף סוחף אצל האדם, הוא דחף סוחף ביקום. אבל היקום ממשיך להתקיים, דבר המצביע על כך שאינפורמציה מנצחת את הכאוס. אנטרופיה היא בשרות כאוס, טוענת שהעולם צועד לקראת הפסקות. אבל מה שאנו יודעים עד עכשיו ממדע האסטרונומיה, העולם ממשיך להתפשט, כאוס אינו מצליח לעצור את המצעד הזה של אינפורמציה.

      האדם כחלק מחוקי הקיום, אף הוא נדחף על-ידי כאוס, מדי פעם בפעם הוא נתקף בריצת אמוק, מלחמות השמד הן אמוקיות. אבל מדי פעם הטבע מסייע לאדם, פורצות מגפות המשמידות חלק מהאנושות. מפליא שחידקים קטנים מצליחים יותר בהשמדת האדם מאשר מלחמות עם נשק מתוחכם.

אבל האדם הוא גם בשרות האינפורמציה שהוענקה לו על-ידי האבולוציה. כאשר האדם נמצא על פי פחת הוא עוצר ומתחיל מחדש. אחרת המין האנושי לא היה מתקיים עד היום הזה. גם  מי שמכיר את ההיסטוריה האנושית יודע על העלמות מדינות אגרסיביות ששרתו את הכאוס. היכן הן אכד, בבל אשור, מיתני, ממלכת החתים, ממלכות היוונים, ממלכות הלניסטיות, רומא האדירה? הכובש האגרסיבי לא היה יכול לבצע את ההרס שלו, לולא היו בני אדם משרתים אותו. בני אדם רואים בשליט האגרסיבי את עצמם, את הדחפים החבויים שלהם, אבל מאחר שהם פרגמטיים הם תמיד נעצרים על פי פחת, לכן ההיסטוריה האנושית ממשיכה להתקיים. אנשים מוכנים לאמץ את כוהני ההרס, פילוסופים בשרות הכאוס, הרוצים להיות 'מעבר לטוב ולרע'. האנשים אף פעם אינם מתפעלים מדמויות פרגמטיות, הם שואפים לדרור, ל'אפס', ל'כאוס'. הם שואפים תמיד להשתחרר מחובות, מטרדות, מאי יכולתם לשלוט בחוקי הקיום.

       מי שקורא את הדרמה פאוסט נוכח לדעת שגיתה ראה את הדת כמוסד מבוסס על מאגיה, לכן בעיניו לא היה הבדל בין דת לבין הצטרפות למכשפות, לכריתת ברית את נציג המאגיה, מפסיטו. גיתה רק התעלם מהעובדה שדתות בכל זאת משרתות את האדם הקיומי, באוד שמאגיה, נוסף המשרפות שהלותרנים המציאו בעצת מפיסטו, מוביל רק לאין, לכאוס, לאי קיום.

       מדענים היום טוענים שאנרגיה הנפלטת מהחורים השחורים שהשתחררה בכניסתה מאינפורמציה, ביציאה היא מקבלת על עצמה את גזר דין יסוד זה. לאיש מדע יפני בשם Michio Kaku.  בספרו: Hyperspace יש תיאוריה שחורים שחורים יכולים להיהפך לשומרי חיים, כיוון שהם באיטיות פולטים אנרגיה וחיים בעתיד יתרכזו סביבם. כל זה מוכיח שאינפורמציה לבסוף תנצח אפילו את החורים השחורים, את הכאוס.                                     ברור שלאדם הפרטי הזכות להתפרק מהאינפורמציה , להחיש את התהליך של ההתפרקות, להתאבד, לאדם הזכות לרדת מעגלת הקיום. אבל התנ"ך מלמד אותנו שהקיום הוא מתת, העולם היוצא מהכאוס, מהאלם, הוא עדיף. הרי היחיד יכול ליצור לעצמו בועות, בועות, הוא יכול ליצור לעצמו ריצודים אין סופיים  על הים, שביל זהב עליו.

      האדם צריך להיות אסיר תודה שניתנו לו הכלים ליצור לעצמו עולם טוב יותר, עולם עם גוונים שונים, עם ניגונים שונים.

        העולם הפאוסטי שהתגשם ברייך השלישי, שלל מעצמו את יכולת היצירה, הרי רק מתת השפה מאפשרת יצירה. אותו טבע שפאוסט רצה להשתייך אליו, רצה להיות כאיתני הטבע, לעג לפאוסטים השועטים, הוא השליט את החורף האינסופי שהכניע אותם. לא בני אדם הכניעו את פאוסטים, אותו טבע אידיאלי שהשתוקקו להיות חלק ממנו עשה את המלאכה.              

      אנחנו רואים תופעה מדהימה, יהודים שכבר מזמן שכחו את הירושה הפילוסופית התנ"כית, בכל זאת נאחזו באינפורמציה, בספרים המקודשים שהחליפו את הטריטוריה ושרדו. כנראה שלאינפורמציה יש יותר חיות מאשר לכאוס.

      הנביאים באינטואיציה הבינו את הדבר הזה, ישעיהו במשל מלך בבל (פרק י"ד), יחזקאל במשל גוג מארץ המגוג, דניאל במשל החיות המכלות זו את זו, הכובשים הגדולים, שהכאוס בולע אותם.

      אין בדעתי כאן ליעץ לישראל להבא להיאחז בספרים מקודשים, באינפורמציה בלבד, הם צריכים גם קרקע מוצקה מתחת רגליהם.

                                                                                                                                                                                                                                                   

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גלי וינשטיין  On 15 באוקטובר 2008 at 18:58

    יש כאן מעט עודף אינפורמציה
    את מקשרת בין הכאוס לנוסחא של אינשטיין
    E=mc^2
    ואינני רואה את הקשר
    הכאוס זו תורה דטרמיניסטית לחלוטין
    אולי את מתכוונת לחוק השני של התרמודינמיקה ולאנטרופיה? כלומר לקשר בין מידע וסדר ואי סדר לאנטרופיה
    בנוסף מישיו קקו הוא היום הפופולריזטור הגדול ביותר של המדע
    הוא כתב די הרבה ספרים על תורת היחסות ועל תורת המיתרים ובנושא על מרחב
    ומה שהוא עושה זה להסביר את המדע בצורה פופולארית להמונים בערוץ דיסקוברי, ערוץ ההיסטוריה
    ודומיו ומזה הוא עושה מיליונים
    הוא יפני אמריקאי
    הוא לא הוגה תיאוריות, אלא מסביר תיאוריות של אחרים בשפה ידיותית לאיש הפשוט

  • רבקה  On 17 באוקטובר 2008 at 9:21

    לגלי, אינני משווה בין נוסחת איינשטין לכאוס, אבל קשה כאן להיכנס למכלול ההבדלים. אשר לקקו, ברור שהוא יפני החי בארה"ב, וברור שהוא פופוליזטור, בסך הכל היה לי נוח להביא ציטוטים ממנו, רבקה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: