אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 366 – ההשגחה ערבה לעולם הלשוני השרירותי

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 366 – ההשגחה ערבה לעולם הלשוני השרירותי
האדם פוחד משרירותיות חוקי הקיום, הוא פוחד משרירותיות עולמו הלשוני, לכן הוא כמה לעולם דטרמיניסטי. האדם אינו מבין שעולמו הלשוני מתאפשר רק כיוון שלשפה אוטונומיה מוגבלת, רצון חופשי, לכן שרירותית.
האבולוציה העלתה את יכולות המח הפלאי לדרוג נוסף, כך שהוא מעניק לשפה שהוא יוצר מהאינפורמציה היקומית אוטונומיה חלקית, 'רצון חופשי'. הרי בלי אוטונומיה, רצון חופשי, האדם בעל השפה לא היה יכול אפילו לפתח את היכולת המולדת שלו לשפה. כבר יצירת השפה עצמה היא תולדה של שרירותיות, אם האדם אינו יוצר אותה יחד עם הזולתים, היא לא קיימת.
הכמיהה לעולם דטרמיניסטי, משול לעולם אקוויליברי, ואיליה פריגוג'ין, יחד עם איזבלה שטנגר מוכיחים בספרם Order out of Chaos שרק שבירת האקוויליבריום ביקום, מאפשר יצירה חדשה, יצירה של סדר חדש ביקום. כך העובדה שאברהם עם בני לויתיו, שיצאו מאור, שברו את האקוויליבריום הדטרמיניסטי השומרי, ביוצרם עולם לשוני שרירותי, שאיננו תחת חוקים דטרמיניסטיים.
היות השפה ישות נעלמת, רפאית, למרות שהאדם שהנו מחונן עם כלי זה והוא עושה בו שימוש, הוא לא רוצה לתת את דעתו על מהותו, פוחד מהרפאיות שלו, כפי שהוא פוחד מהמוות.
נשאלת השאלה, מדוע אבות העברים עמדו על מהות כלי השפה? התשובה היא כיוון שהם חוללו את המהפכה המחשבתית הגדולה ביותר, בשוברם את האקוויליבריום הדטרמיניסטי ששלט בתרבות השומרית באור, יצרו עולם לשוני שרירותי, הבינו גם שהאלוהות היא חלק מעולם השפה הזו, ראו את האלוהות כהשגחה הערבה לכלי נעלם רפאי זה, שאף היא עושה שימוש בו בבראה את העולם.
אחד מהחסרים של המחשבה התנ"כית היא המינימליזם שלה, היא לא הרחיבה על עקרונותיה, לא נמקה אותם. לכן, אנו רואים שאחרי חורבן בית ראשון, גם העברים לא הבינו יותר את מהות העקרונות הלשוניים. לכן לא יפלא, שאדם כמו השליח פאול שירושתו היוונית היתה רבה יותר מירושתו העברית, כפר בעקרונות הלשוניים של התנ"ך, במשל 'עץ הדעת' המכיל אותם.
אנו כאן לא נחזור ונרחיב על התיאולוגיה של פאול ויוחנן, תיאולוגיות בסיס הנצרות, אלא נסתפק בעובדות, שבכל זאת עקרונות תנ"כיים חדרו לעולם הנוצרי.
אבל עלינו להרחיב על הרפורמציה, שבה קרתה התפלגות בין תיאולוגית לותר ותיאולוגית קלווין. לא יאומן, שהעולם הפרוטסטנטי עד לעליית הרייך השלישי לא עמד על ההבדל המהותי בין התיאולוגיות של לותר וזו של קלווין. העולם הפרוטסטנטי הסתפק בכך ששני הרפורמאטורים מרדו בכנסיה הקאתולית, אף אחד לא התעמק בכתבים של הרפורמאטורים האלו, התעוררו להבדל ביניהם רק כאשר נוכחו לדעת שהתיאולוגיה של לותר נעשתה בסיס הרייך השלישי. שוב לא כדאי להתעמק בעובדה שתיאולוגים, פילוסופים, היסטוריונים לא חוקרים מקורות, לא כדאי להצביע על כך שכל המחשבה המערבית מבוססת על פרשנויות שגויות.
מאחר שהוגים, סופרים לא קוראים מקורות, ביחוד אם אלו הם משעממים, כמו כתביו של קלווין, לא יפלא שאדם כמו מקס וובר שעמד על ההבדל בין תיאולוגית לותר וזו של קלווין, למעשה לא קרא את הכתבים האלו, לכן נתן הסבר מטעה על ההבדל. דבר זה נאמר גם על תומס מאן, שאף הוא למעשה לא קרא את המקורות אבל באינטואיציה באחור, כבר לקראת סוף מלחמת העולם השניה, הבין מה היו העקרונות שאיפשרו את התפתחות הרייך השלישי. הוא כבר עמד על העובדה היות תיאולוגית לותר והדרמה של גיתה פאוסט, שאמצו את השטן, או את מפיסטו, בחירה זו נעשתה בסיס הרייך השלישי. כך הוא סיכם את דעתו זו בספרו 'ד"ר פאוסטוס'.
מאחר שאי אפשר בהקשר של בלוג לעמוד על עיוורון מחשבתי, נסתפק בכך שננסה לראות איך בכל זאת העולם הנוצרי בחלקו, הנומינליסטים האנגליים, כמו אוקם, הובס ולוק, המשורר מילטון והחלק שקיבל את תורתו של קלווין, חזר לעקרונות התנ"כיים, כך שחלק עולם זה זנח את ההשקפה היוונית הטראגית כאילו העולם נמצא בשליטת אלוהות עוינת לאדם, חזר להשקפה אופטימית להשקפה שהעולם נמצא בשליטת ההשגחה.
מאחר שחוקרים, כפי שהוזכר לא קוראים מקורות, או מקבלים אחד ממשנהו הסברים מוטעים, עלי לציין כאן את ספריו של הרפורמאטור קלווין, בשם: Institutes of the Christian Religion, שני כרכים עבי כרס, שאף אחד לא טרח לקרא, שבאמת משעממים ביותר. אבל שני כרכים אלו של קלווין מצטיינים בכך, שבניגוד לעמעום תפקיד ההשגחה ביקום, על-ידי התיאולוגים
הנוצריים, שנתנו מעמד בכורה לישוע, או הרפורמאטור לותר שהמליך את השטן על העולם הנגלה, רפורמטור זה חוזר ומעלה את ה'השגחה', למעמד עליון, אפילו מדגיש יותר את תפקידה בנתינת ערבות לעולמו של האדם, מאשר התנ"ך, מקור עיקרון זה.
על-כן, אם אנו רואים היום שהעולם המערבי, בעיקר ארה"ב, אנגליה והולנד הן מדינות חוקתיות, מדינות שנעדר בהם היסוד הטראגי היווני, זה הודות להוגים שהוזכרו לעיל, ולקלווין. עיקרון ההשגחה המודגש על-ידי קלווין, החזיר לבני אדם את האופטימיות, את ההרגשה שיש ערב לעולמם.
אמנם בכל המדינות המערביות המוזכרות לעיל לא עסקו בשפה, מחוץ להובס, שהתיחס אליה חלקית, ובוויכוח עם דקרט טען שהאדם חושב בשפה. בכל זאת העקרונות של העולם הלשוני הנעלם, הרפאי השתרשו, גם אם לא המשיכו לפתח את הפילוסופיה הלשונית שבמשלים של התנ"ך. אבל עובדה היא שמדע האינפורמציה התפתח כתוצאה מחדירת העקרונות הלשוניים התנ"כיים, גם אם חסרה עדיין ההתיחסות הראויה לפילוסופית השפה התנ"כית.
עיקרון ההשגחה הערבה לעולם, שקלווין נתן לו בכורה, איפשר את כל ההתפתחות של המדעים הפיזיקליים, מדע הביאולוגיה עם הגלוי שהיא כולה מבוססת על אינפורמציה, על DNA .
עובדה היסטורית היא שהמדע היווני נעצר, בגלל השקפתם שהעולם הוא נצחי, שהעולם נשלט על-ידי ישות שרירותית המכשילה את האדם, המוירה. העולם היווני שלא עמד מאחוריו ערב כמו ההשגחה, נעצר והגיע לקיצו.
בדרך כלל, הוגים לא נותנים את דעתם על עקרונות תיאולוגיים, כך העולם הפרוטסטנטי לא התיחס לעיקרון השלילי כל כך של לותר שהמליך את השטן על העולם הנגלה, בספרו בשם 'העדר רצון חופשי'. כך עולם זה לא נתן את דעתו על כך, שעקרונות אלו שלותר טבע, עצבו את כל המחשבה הלותרנית שהובילה לרייך השלישי. באותה צורה אנשים לא נתנו את דעתם על תיאולוגית קלווין, עם העיקרון של 'ההשגחה', עיקרון שעיצב את אותו חלק מהעולם המערבי שקיבל את תורתו.
עיקרון כזה כמו 'ההשגחה', החזיר לעולם ביטחון, גרם לכך, שבהבדל מההשקפה היוונית שהאמינה בעולם נשלט על-ידי ישות שלילית כמו המוירה, שהחסיר ביטחון קיומי מהיוונים, החסיר לגיטימיות של יצירה, עיקרון ההשגחה החזיר לגיטימיות ליצירה אנושית.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Aya  On 23 בדצמבר 2013 at 0:25

    תגידי, זה לא משנה לך שהבלוג ריק לגמרי מדיאלוגים? יש פה תחושה של חלל גדול …

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: