אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 402 מתת השפה לגוף, רצון חופשי, למען ינווט את עולמו החברתי

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור – 402 – מתת השפה לגוף, רצון חופשי, למען ינווט אותו ליצור את עולמו החברתי
למען להבין את המהפכה המחשבתית של אבות העברים, אברהם, ענר, ממרא ואשכול, עלינו לחזור לירושה התרבותית של אור השומרית שממנה הם בצווי אלוהי ניכרו את עצמם.
ראינו שגילגמש, גיבור האפוס השומרי, רצה בשם שישרוד אותו, כאשר נוכח שהגוף כלה. למען להשיג מטרה זו, לפי ערך הגבורה שנוצר באור, עליו היה לבצע מעשי גבורה, במלחמה, הרג הזולת. מעשה הגבורה זיכה אותו בשם עולם. השם היה צריך לשרת את גילגמש בלבד, ללא ערבים, שרשרת דורות.
אבות העברים חוללו מהפכה, לפיה, רכש 'דעת', היה צריך לשרת אותם בדברים אחרים, קודם, לנתק אותם מגזרי גורל, גזרי גורל, פרי חוקים דטרמיניסטיים רצופים, שהשומרים האמינו בהם. הרי את 'דעת' הם השיגו, בזכות ניכור, ניכור מבתר רצף, יוצר רצון חופשי, שביטל דטרמיניזם גורלי. 'דעת' גם העניק להם מיד 'מודעות' על היותם ערומים, שלערומם זה הם לא היו מודעים 'בגן עדן', הם גם נעשו מודעים שמשך חייהם קצוב, שהם לא רשאים לאכל מ'עץ החיים'.
חוה ואדם גבורי משל 'עץ הדעת', יצירת אברהם, ענר, ממרא, ואשכול, גם רותמים מיד את הרכש החדש שלהם ליצירת חיים. 'והאדם ידע את חוה אשתו, ותהר ותלד את קין ותאמר קניתי איש את יהוה'. אנו רואים מיד את ההבדל, אם בגן עדן החיות יולדות מבלי מתת שם לילוד, חוה ואדם מיד יוצרים ישויות שמיות. בהבדל מהשם של גילגמש, הצריך לשרת רק אותו, שם סטטי, כאן במשל זה, השם הוא חלק של יצירה, יצירה של חיים, יצירה של שרשרת דורות, יצירה של עתידות, יצירה של עולם הלשון האנושי הנעלם.
אם ממעשים אלו של חוה ואדם, עדיין המסר של המהפכה המחשבתית כולה, שהאבות חוללו לא ברור, התנהגותו של קין מיד מבהירה את מטרת המהפכה, את יעוד 'דעת', קדושת החיים. המטרה של 'דעת' שלילת ערכים לשוניים לא מסופחים לגוף החי, ערכים לא משרתי חיים.
לפי מחשבת התנ"ך, 'דעת', השפה, אין לה קיום עצמאי, היא צריכה להיות מסופחת לגוף, לנווט אותו ליצירת עולם לשוני שישרת את האדם.
קין הורג את אחיו הבל, בחמדו את מושג הבחירה, מושג לשוני שלו, שהוענקה לו על-ידי האלוהות. מעשה קין מבהיר את כוונת המהפכה, השוללת העדפת מושג לשוני, מופרד מהגוף שאותו הוא צריך לשרת, על חיים עצמם. כאן לפנינו שוב תשובת האבות לערכים השומריים, ערכים על גבורה, המעדיפה את ה'שם', על הגוף. הרי למען שמירת שמו גילגמש במעשי גבורה שלו הורג זולתים.
משל קין והבל הוא תשובה לערך הגבורה של השומרים, של גילגמש. המקרה של קין ההורג את אחיו למען רכישת ערך ה'בחירה' שלו, מושג לשוני, תמורת הרג גוף אחיו, נשלל לפי המשל, קין נענש על מעשיו.
משל 'עץ הדעת' על שלושת חלקיו, 'גן עדן', 'רכישת דעת', 'קין והבל', כולו מבוסס על המהפכה המחשבתית של האבות, שיצאו מאור, המשל כולו סותר את רוב הערכים השומריים.
אבל המשל הזה על שלושת חלקיו מלמד אותנו עוד דברים, שהאבות ספחו את הרכש החדש, את 'דעת' לגוף הביאולוגי הדינמי. הרי הישויות חייבות להיות דינמיות למען קיום, אבל הוספת 'דעת' היה צריך לנווט את הגוף הזה, למען ייצור את העולם הלשוני, יצירה שתרומם את הישות הזו, 'האדם', מעל ישויות אחרות שלא רכשו את 'דעת'.
דעת המסופח לגוף ביאולוגי דינמי, מנווט אותו ליצירה, יצירה שהיא מעצם מהותה דינמית, יצירה של העולם הלשוני הנעלם. הרי רצף דטרמיניסטי, לא מאפשר יצירה דינמית.
האבות בהבדל מהשומרים, מגילגמש, ראו ב'דעת', בשפה אמצעי חברתי, לא אמצעי של יחיד, על חשבון האחרים.
לפי המהפכה שאותה חוללו האבות, 'דעת' נועדה להיות אמצעי חברתי, למען הטבת חיי יחידיה, אמצעי שיאפשר יצירת שרשרת דורות, יכולות לרקום עתידים.
אנו רואים את ההבדל בין רצונותיו של גילגמש, לדאוג לעצמו בלבד על חשבון אחרים, בעוד האבות רקמו עתידים לשרשרת דורות.
ברור שהאבות יכלו לחולל את המהפכה המחשבתית שלהם רק על רקע תרבות שומר המפותחת. הם יכלו מראיתם את ערכיה השליליים, המונעים את יכולתה של אור להשתקם, להשיג מסקנות איך אפשר למנע טעויות כאלו.
האבות יכלו לחולל את המהפכה הזו רק כיוון שהם הבינו ש'דעת', השפה, פועלת על-ידי ניכור, ניכור זה מאפשר גם את ה'מודעות', ו'מודעות' מאפשרת את ה'רצון החופשי'.
הרי בדטרמיניזם לא יתכן 'מודעות', שהנה פרי 'ניכור', לא תיתכן הפעלת רצון חופשי, רצון חופשי המאפשר יצירה שרירותיות. הרי כל היצירה האנושית היא שרירותות.
בהצמידם של אבות העברים את 'דעת', השפה לגוף הביאולוגי, בלא נותנם לשפה קיום עצמאי, הם למעשה יצרו את הנומינליזם הרדיקלי ביותר, בשללם את הנטיות הרדיקליות של השומרים. על כל זה בשעורים הבאים.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: