אוניברסיטה ווירטואלית, שעור 403 – נומינליזם רדיקלי

אוניברסיטה ווירטואלית שעור 403 נומינליזם רדיקלי
את שני המושגים, נומינליזם וראליזם כבר הזכרנו בשעורים קודמים. נומינליזם טוען שהשם צריך להיות מוצמד לעצם, אין לו קיום עצמאי, בעוד ראליזם סובר, שלשם קיום עצמאי. אבל ההוגים הנומינליסטיים, נזכיר כאן רק כמה, את אוקם, הובס ולוק, בסופו של דבר לא הבינו את משמעות הנומינליזם התנ"כי עד הסוף. צדק ניוטון שחקר גם את כתבי הקודש, טען, שלקדמונים התגלו דברים שהוא ובני דורו לא מבינים. עלי להוסיף, שאפילו הרמב"ם לא הבין.
ובכן, מה הוא נומינליזם רדיקלי, כפי שהוא בא לידי ביטוי במשל 'עץ הדעת' על שלושת חלקיו.
נתחיל בדבר ראשוני, שהנומינליסטים לא ציינו. הם לא ציינו שהאדם מצמיד לאנרגיה שם, יוצר פעולות שמיות, המשמשות אותו ליצור. אמנם הובס בהקדמה לספרו 'הלויתן', אומר שלאדם יש יכולת יצירה כמו לטבע, אלא שהוא לא מסביר מה כוונתו, באיזו צורה, או על-ידי איזו אמצעים מתאפשר לאדם ליצור. הרי הובס מיעד לאדם ליצור מדינה, בהבדל ממה שטען אפלטון, שהמדינה שהוא ציין היא אורגנית, לא מעשה בני אדם.
ובכן, לפי משל 'עץ הדעת' השם הוא מפעיל, השם מנווט את הפעולה ליצירה, השם המנווט את היצירה הוא יסוד דינמי, הרי יצירה היא דינמית. כאן עלינו לחזור, לתיאולוג הנורווגי, בומן, שכבר הזכרנו אותו, שטען שמחשבת התנ"ך היא דינמית, בעוד המחשבה היוונית היא מרחבית, סטטית.
טענו שאמנם בומן צודק שמחשבת התנ"ך היא דינמית, אבל הוא לא הבין מדוע. הוא לא הבין שמחשבת התנ"ך היא דינמית, כיוון שהיא לשונית, מספחת שם לפעולה, שם שמנווט את הפעולה ליצור. הרי יצירה היא דינמית.
ובאמת, המחשבה היוונית היתה מרחבית, סטטית, כיוון שהיא האמינה שהעולם הוא נצחי, ואין צורך ביצירה חדשה.
ובכן, אם אנו מצמידים לפילוסופיה הלשונית של התנ"ך, את השם 'נומינליזם רדיקלי', כוונתינו היא להצביע על העובדה, שרק מחשבת התנ"ך, שמקורה במשל 'עץ הדעת', מיחסת ל'דעת', שפה, המנוכסת ממקור חיצוני, עץ הדעת, מייחסת ל'דעת' יכולת מפעילה.
למשל, הובס לא טען שלאדם יכולת יצירה כיוון שהוא בעל שפה. אמנם הובס התווכח עם דקרט, וטען שלמען לחשוב יש צורך בשפה, בעוד דקרט סבר שאין צורך בה בחשיבה, הובס לא טען שלמען ליצור יש צורך בשפה.
אבל עד היום אין בין אלו העוסקים בשפה קביעה שיצירה היא תוצר לשוני. מספיק אם נתיחס לאינטרנט, אנו מכניסים תוכנה לשונית למחשב, מוסיפים לה אנרגיה וכך אנו יוצרים עולם דיגיטלי.
למרות עובדות אלו, עד היום אלו העוסקים במדע השפה, לא קובעים שיצירה אנושית היא פרי שפה.
כבר הזכרנו את העובדה שמחשבת התנ"ך נמסרה בתמצות ובצורה מטפורית. דורות מאוחרים לא ניסו להרחיב את הקביעות המתומצתות, לכן מחשבת התנ"ך לא מוגדרת כפילוסופיה.
אבל אם אנו עוקבים אחרי משפט או חצי משפט, במשל 'עץ הדעת', אפשר להיווכח, שבעל המשל בהדרגתיות ובמינימליזם, מפתח את הלך מחשבתו. קודם, בעל המשל, הופך את חוה ואדם ל'מודעים', הם נעשים מודעים לערומם, שלא היו מודעים לו ב'גן עדן'. השלב השני הוא, כביכול קללה, אלהים מעניש את חוה שהיא תלד בעצב, לדה היא עשיה, ז.א. שחוה שנכסה 'דעת',יוצרת חיים. לאדם, אלהים מיעד עבודת אדמה. שלב שלישי, אדם נותן שם לאשתו, ולילוד את שם 'קין'.
ובכן, האם הדורות הבינו שחוה ואדם נעשים יוצרים לאחר שנכסו את 'דעת'? הדורות מתיחסים לקללות, כביכול, כיוון שהם מתגעגים לחיים לא מודעים בגן-עדן.
גם האיסור לאכול מפרע 'עץ החיים', מתפרש כעונש על הפרת האיסור לאכול מפרים של שני העצים, 'עץ הדעת', 'עץ-החיים'. לא רק השליח פאול ניסה לנטרל את משל 'עץ הדעת', גם יהודים שקימו את ההלכה, תמיד אימצו את 'עץ החיים', השכיחו את 'עץ הדעת'.
ובכן, האיסור לאכול מ'עץ החיים', שייך לנומינליזם הרדיקלי של מחשבת התנ"ך. הרי השפה מעצם מהותה מבוססת על 'ניכור', הרי היא מנכרת דבר מדבר. אם ככה, היא מבתרת את הרצף, רצף שבדמיונו של האדם הוא נצח שהוא משתוקק לו. במציאות ברצף אין חיים.
התנ"ך שהבין שעולמו של האדם, התוספת שהוענקה לו, השפה היוצרת את העולם האנושי, אפשרי רק ב'קצוב', קצוב שהשפה המנכרת מאפשרת. השפה המנכרת דוחה את 'עץ החיים', המסמל 'רצף, נצח'. לא בכדי, התנ"ך אימץ רק 'עולם נגלה', אין זכר לעולם חלופי בו, כפי שתרבויות אחרות יצרו.
ואם נחזור לדברי ניוטון שלקדמונים התגלו דברים שהוא ובני דורו לא מבינים, אנו יכולים להוסיף, שעד היום העוסקים בשפה לא יורדים לעמקות משל 'עץ-הדעת'. עד היום 'מודעות' לא מוסברת, לא מוסבר שיצירה אנושית היא תוצר שפה, לא מוסברת העובדה שהשם הוא מפעיל, לא מוסבר שברצף אין חיים.
יש להוסיף לעיל, עד היום אין הבנה מה שנאמר בחלק המשל 'קין והבל', שאין להרוג למען ערך 'לשוני', שהשפה צריכה לשרת את הגוף, לא להשמידו. נומינליזם רדיקלי רואה את השפה כשרתת את קדושת הגוף.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: