אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 409 -תרבות חדשה היא תולדה של אינטרפרטציה חדשה לתרבות המקור

אוניברסיטה ווירטואלית – שעור 409 – תרבות חדשה היא תולדה של אינטרפרטציה חדשה לתרבות המקור
למעשה כל תרבות חדשה מתחילה עם אינטרפרטציה חדשה על עקרונות תרבות שעליה צמחה. כך, אבות העברים, שיצאו מאור, מרכז תרבותי שומרי, שהיה כבר תחת כיבוש כשדי, עשו מהפך לכמה עקרונות של התרבות השומרית. כך, אם השומרים ראו את האדם תחת שלטון חוקי גורל, חוקים דטרמיניסטיים, אנו מוצאים במשל סדום, אמונה שהאלוהות לא נוהגת לפי חוקי גורל, מוכנה לשנות את גזרותיה לפי התנהגות אנושית, במקרה של סדום, היא מוכנה לשנות את גזרת השמדת העיר, אם ימצאו בה קומץ צדיקים.
השליח פאול, אחד ממיסדי הנצרות, אימץ את התנ"ך כספר מקודש, אבל ביטל את עיקרון האמונה התנ"כית ב'עולם נגלה' בלבד, בהיות משך חייו האדם קצוב. השליח פאול רצה בקיום רציף. השליח פאול נתן פרשנות חדשה למשל 'עץ הדעת', מקור הפילוסופיה הלשונית התנ"כית, רצה שהאלוהות, תמורת קורבן הבן, ישוע, תשנה את סדרי העולם, סדרים שלפי פרק א' של ספר בראשית מושלמים. הרי אלהים אחרי כל שלב של בריאה אמר: 'כי טוב'.
ואם השליח פאול רצה בשינוי סדרי עולם, בעולם רצוף, השליח יוחנן בפרק א' של בשורתו, טען ש'בראשית היה ה'דבר', ובהמשך אותו פרק אמר, שה'דבר' התגלם בישוע. ברור שהשליח יוחנן הסתמך על פרק א' של ספר בראשית, שבו האלוהות בוראת את העולם ב'הגדים', בשפה. לפי פרק א' של ספר בראשית, ה'הגדים', או ה'שפה', הם אמצעים בידי האלוהות. אצל יוחנן, ה'דבר', השפה היא ראשית, היא לא יותר אמצעי, היא מגולמת בישוע, שלפי יוחנן הוא האלוהות שהתגלמה באדם. אם ככה, לפי יוחנן השפה וישוע הם חד, הם ראשית. השפה אינה יותר אמצעי, היא אלוהות.
לא נוכל כאן לחזור על השינויים שחוללו שני שליחים אלו, בעקרונות התנ"כיים, שכבר דיברנו על כך בשעורים קודמים.
גם לא נתעכב על כל השינויים שהאיסלאם חולל בעקרונות התנ"כיים, עובדה ששינויים אלו, איפשרו את התפתחות התרבות האיסלאמית.
הקדמה זו באה למען נבין שהדת הלותרנית חוללה שינויים בדת הנוצרית, שהפרוטסטנטים לא עמדו על כך, עד להיווסדות הרייך השלישי.
אני חוזרת על העובדות שכבר הזכרתי בשעורים קודמים, כיוון שעיוורון זה של הפרוטסטנטים, שלא עמדו על כך, שלותר שינה את עקרונות הנצרות, למרות שטען שהוא ממשיכו של השליח פאול.
לותר שינה בהדרגתיות את כל עקרונות הנצרות, וודאי שהוא שינה מה שנשאר מעקרונות תנ"כיים. הרי כבר ב-95 תזות שלו, לותר ביטל מעשים טובים המובילים לגאולה. ביטול כזה היה צריך להוכיח שהוא למעשה ביטל את כל עקרונות תנ"כיים, מבוססים על הבדלה, על מעשים טובים ששכר בצדם, עקרונות כלולים כבר ב'עשרת הדברות', שאפילו השליח פאול לא ביטל.
התחלה זו הובילה את לותר לטעון שמעשים רעים אינם מכתימים את הנפש, מכתימים רק את הגוף.
שוב, משלב זה לותר המשיך, לשלב המהפכני ביותר, כאשר בספרו 'העדר רצון חופשי', הוא המליך את השטן על העולם הנגלה.
עלינו לחזור לעיוורון של הפרוטסטנטים, אלו שאימצו את משנתו של קלווין. הרי משנתו של רפורמטור זה היתה שונה תכלית שינוי מזו של לותר. אנו מדגישים את העיוורון של חסידי קלווין, למען לעמד על עיוורון אנושי, עיוורון שמונע להבין את עולמו הלשוני האנושי.
כבר הזכרנו בשעורים קודמים, שהיוונים הקלאסיים בכלל לא היו מודעים שהם יוצרים את עולמם באמצעות כלי השפה, ההיפך, הם חשבו, שיצירה אנושית, כמובן לשונית, היא הסגת גבול האלים, שעונש בצדה. היוונים אפילו לא הכירו את מושג 'רצון חופשי', הרי הם לא היו זקוקים לו, כיוון שהאמינו בעולם נצחי, שבו דברים לא משתנים.
עיוורון זה של האדם בקשר האמצעי שברשותו, אמצעי השפה, המאפשרת לו ליצור את עולמו הלשוני, יצירת עולם המבדיל אותו מהחיות, מחוסרות השפה, החסרות יכולת יצירה, גרם לכך, שהקלוויניסטים בין הפרוטסטנטים, לא עמדו על העובדה, שלותר ביטל את ה'רצון החופשי', בכך ניטרל את פעילות השפה, היכולה ליצור רק הודות ל'רצון החופשי'.
אבל, כמובן זה היה רק חלק מהעיוורון הקלוויניסטי, שלא עמדו על ביטול עיקרון זה של 'רצון חופשי'. העיוורון המוחלט של הקלוויניסטים כלל את אי שימת לבם שלותר המליך את השטן על ה'עולם הנגלה'.
הקדמנו ואמרנו שלותר טען שהוא ממשיכו של השליח פאול. אבל השליח פאול לא המליך את השטן על ה'עולם הנגלה', השליח פאול האמין בשינוי סדרי עולם, שלותר כבר לא האמין בכך.
הבאנו כאן רק בקצור את הדוגמה של עיוורון אנושי, למען להצביע על עובדה כללית של עיוורון אנושי, שלא לא רוצה להבין את מהות הכלי שבגינו הוא שונה מהחיות.
הדגשנו כבר שהאדם מתעלם ממהות כלי השפה, כלי המאפשר לו ליצור, כיוון שהוא לא משלים עם היות משך חייו קצוב, שכלי זה מצביע עליו.
מאחר שהאדם מתעלם ממהות הכלי המיחד אותו, הוא נכנס לאי הבנות לגבי האופנים שהוא יוצר את עולמו, הוא נכנס לתסבוכות מחשבתיות. מספיק אם כהקדמה נזכיר את הטעות של השליח פאול שסדרי עולם ישתנו, או את האמונה הפאוסטית, שהשטן, מפיסטו, יאפשר להם שלטון עולמי. על תסבכות אחרות בהמשך.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: