שעור 1

     השם 'אוניברסיטה ווירטואלית' מתאים למדיום ווירטואלי – האינטרנט. מדיום חדש הוא גם במה לרעיונות חדשים. פילוסופית השפה יכלה להתפתח כיוון שמדע האינפורמציה במאה הקודמת, עם פענוח ה-DNA הוביל למסקנות שהעולם הוא פרי אינפורמציה, שהישויות ביקום נוצרות על-ידי האינפורמציה, המתרכבת עם אנרגיה. מסקנות אלו לגבי העולם, לא תורגמו לעולמו של האדם בעל השפה, שכלי זה, השפה, שהיא טרנספורמציה של האינפורמציה לצרכי האדם, אף היא כלי יצירה. אמנם פילוסופים כמו וויטגנשטיין וגם הידיגר עסקו בפילוסופית השפה, אבל מאחר שהם פעלו לפני המהפכה המדעית של אינפורמציה, הם הבינו את הדברים רק בצורה חלקית. האדם בורא את עולמו האנושי באמצעות כלי השפה, עולם לשוני זה שהאדם בורא מבדיל אותו מהחיות מחוסרות השפה.
     אבל לא דייקנו אם אמרנו שרק מדע האינפורמציה גלה שהעולם הוא פרי אינפורמציה. בתנ"ך אנו מוצאים כבר הבנה אינטואיטיבית שהעולם הוא פרי שפה. התנ"ך מסר את עקרונותיו הפילוסופיים במשלים, כך לפנינו משל 'הבריאה', שבו נאמר שאלהים בורא את העולם בהגדים, בשפה, פרק א' ותחילת פרק ב' בספר בראשית, משל 'עץ הדעת', מכיל כבר את כל היסודות של פילוסופית השפה. מאחר שהמשלים נכתבו בצורה מטפורית, בתמציתיות, אף אחד לא התיחס אליהם כפילוסופיה. רק מדע האינפורמציה החדש מאשש את האינטואיציה התנ"כית.
    כדי להבין איך הפך האדם ליצור לשוני, בהבדל מהחיות, יש להיעזר במדע האבולוציה. ידוע שהאונות הקדמיות במח האנושי התפתחו בשלב יותר מאוחר, וביתר שאת מאשר אצל החיות. כדי להבין מה משמעות האונות הקדמיות במח, עלינו להבין שהמח האנושי מכיל קולטנים. העין האנושית מכילה קולטן, אשר הופך את הפוטונים, לאור, ז.א. שהאדם קשור ליסוד האור ביקום. האוזנים הופכות את גלי הקול קליטים לאדם, הגוף האנושי הופך אנרגיה לדם, המפעיל אותו.
     יש להניח שהאונות הקדמיות, התפתחות מאוחרת, מכילות אף הן קולטנים, הקשורים לאינפורמציה היקומית, המח האנושי הופך אינפורמציה זו לשפה האנושית. האדם קשור ליסודות ביקום באמצעות הקולטנים שלו.
     אם המדע החדש קובע שהאינפורמציה  בהתחברה עם אנרגיה יוצרת את היקום, אזי יש להניח שהשפה אף היא כלי יצירה, יוצרת, כאשר הגוף הביאולוגי המתוכנת מספק לה אנרגיה.
       עלינו להיעזר לעוד ממצא מדעי, נוסחתו של אינשטיין, הטוענת שאנרגיה שווה למסה כפול מהירות האור ברבוע. אינשטיין לא תרגם את נוסחתו לשפת האינפורמציה, לא טען שהאנרגיה כלואה באינפורמציה. ומאחר שהוא לא תרגם את נוסחתו לשפת האינפורמציה, הוא גם לא טען שהעולם הוא אינפורמציה, שהעולם הוא שפה. ברור שאינשטיין לא התיחס לשפה האנושית ככלי יצירה.
      אבל אם אנו מתרגמים את נוסחתו של אינשטיין באמצעות מדע האינפורמציה, אזי אפשר להגיד שאפשר לפרק את החיבור בין יסוד האינפורמציה לבין יסוד האנרגיה, דבר המוכיח שהישויות ביקום נוצרות על-ידי חיבור שני היסודות, אינפורמציה ואנרגיה.
     מתוך עסוק בשתי השקפות העולם השונות, התנ"כית והמערבית בכלל, נוכחתי לדעת שקיים וויכוח מתמיד בין שתי הירושות המחשבתיות, הירושה היוונית והירושה התנ"כית. ההבדל נסב על השפה, על רצון חופשי, ירושת התנ"ך, לבין  הירושה היוונית, האמונה שלה בנצחיות העולם, נטיתה למחשבה אורגנית.
     השליח פאולוס תקף את משל האכילה 'מעץ הדעת'. בטענה שהיא הכניסה את המוות לעולם. השקפה זו נעשתה בסיס הנצרות. פאולוס התנגד לשפה, כיוון שהוא הביא עמו ירושה תרבותית יוונית, ובאמצעותה ניטרל את ההשקפה הלשונית התנ"כית. כפי שהזכרנו המדע החדש מאשש את ההשקפה הלשונית התנ"כית.
     על נושאים אלו אפשר לקרא בהרחבה בספרי: 'קוסמולוגיה ושפה', 'בראשית היה הדבר – האומנם?', 'האדם בורא את עולמו'.
 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אורית עריף  ביום 31 בינואר 2008 בשעה 23:12

    וברוכה הבאה לרשימות.

  • טלי  ביום 1 בפברואר 2008 בשעה 13:47

    בהמשך אתעמק יותר, אין ספק שמה שכתבת דורש תגובה רצינית וכבדת ראש ולא "שליפה מהשרוול".

    בהצלחה ובהנאה!

  • רבקה  ביום 5 בפברואר 2008 בשעה 11:43

    תודה לאורית ולטלי על הברכות.

  • דומפידום  ביום 6 בפברואר 2008 בשעה 2:19

    1. אחת הבעיות המרכזיות שעומדות בפני המין האנושי דווקא מהיבט הזה של אינפורמציה, הוא שיש אנשים שמעוניינים דווקא לערפל את המושגים, ולנוון את השפה.
    2.פוטונים הם אור. לא צריך קולטנים בשביל להפוך את האחד לשני.
    3. למשל "האדם קשור ליסודות ביקום באמצעות הקולטנים שלו", "האדם קשור ליסוד האור ביקום" הם ביטויים שמערפלים בכוונה עובדה פשוטה – לאדם יש חושים. ובגלל שהרעיון הפך לכל כך מעורפל בהתנסחות שלך, את מקשרת אותו למנגנוני ייצור הדם, שהוא דבר שונה.
    4. לטעון שאף אחד לא התייחס לתנ"ך כאל משלים וכתבים פילוסופיים לפני עידן הדי אנ אי והאינטרנט זה פשוט שקר גס.
    5. יש חיות בעלות יכולות לשוניות
    6. "מוכיח" זו מילה מאוד חזקה. את מאמינה שהעולם הוא רק סה"כ האינפורמציה שהמין האנושי מסוגל לקלוט. אינשטיין טען שניתן להמיר מסה לצורות אחרות של אנרגיה. שתי האמירות האלה רחוקות מ"להוכיח" שה"ישויות ביקום נוצרות על ידי חיבור אינפורמציה ואנרגיה", אם בכלל יש למשפט הזה איזשהו מובן.

  • רבקה  ביום 13 בפברואר 2008 בשעה 9:07

    לדומפידום,אדם שבעיניו אין קולטנים, לא יכול להפוך את הפוטונים לאור, הוא עיוור. רבקה

כתיבת תגובה